
1

1
Introduction: Myanmar Media 
Historically and the Challenges 
of Transition

Lisa Brooten, Jane Madlyn McElhone and 
Gayathry Venkiteswaran

At the end of August 2018, as this book was about to go to press, 
the United Nations Human Rights Council (UNHRC) released its 
report summarizing the main findings and recommendations of its 
Independent International Fact-Finding Mission on Myanmar. The  
report outlines serious human rights violations and abuses in Kachin, 
Shan and Rakhine States. It recommends that six senior military 
figures be investigated for genocide against the Rohingya, including  
Myanmar’s armed forces commander-in-chief Senior General Min  
Aung Hlaing, and that the case be taken up by the International 
Criminal Court (ICC), or alternatively that an ad hoc international 
criminal tribunal be created (Human Rights Council 2018).1 The  
report notes that “The role of social media is significant. Facebook has 
been a useful instrument for those seeking to spread hate, in a context 
where for most users Facebook is the internet. Although improved in 
recent months, Facebook’s response has been slow and ineffective”  

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   1 8/4/19   10:29 am

Masiah
Text Box
Reproduced from Myanmar Media in Transition: Legacies, Challenges and Change,
edited by Lisa Brooten, Jane Madlyn McElhone and Gayathry Venkiteswaran (Singapore: ISEAS – Yusof Ishak Institute, 2019). This version was obtained electronically direct from the publisher on condition that copyright is not infringed. No part of this publication may be reproduced without the prior permission of ISEAS Publishing.
Individual chapters are available at <http://bookshop.iseas.edu.sg>.

https://bookshop.iseas.edu.sg/


2 Brooten, McElhone and Venkiteswaran

(p. 74). Facebook quickly responded to the report’s release by  
removing the accounts of eighteen high-profile army figures in  
Myanmar, including Senior General Min Aung Hlaing, and fifty-two 
Facebook pages, which had a combined total following of close to 
twelve million users (Facebook 2018).

A few days later, two Reuters journalists, Wa Lone and Kyaw  
Soe Oo, were sentenced to seven years in prison under the Official 
Secrets Act over accusations of holding secret government documents 
that they intended to share with international media and the ethnic 
armed group Arakan Army (Sithu Aung Myint 2018). The two were 
arrested in December 2017 after investigating a massacre of Rohingya 
men and boys in the coastal town of Inn Din in northern Rakhine 
State. After responding to a call from police officers, who met them in 
a restaurant and handed them documents, the journalists were arrested 
for having the documents in their possession. As they were being 
taken away from the court after the sentencing, Wa Lone was quoted 
as saying, “We know we did nothing wrong. I have no fear. I believe 
in justice, democracy and freedom” (Shoon Naing and Aye Min Thant 
2018, ¶22). The arrest and subsequent sentencing were met with national 
and international condemnation, as was the rejection of their appeal 
in early 2019. At a public protest to call for their release, organizer Ei 
Ei Moe, from the pro-democracy youth movement Generation Wave, 
described their jailing as “blocking the eyes and blinding the ears of 
the public” (Dunant and Su Myat Mon 2018, ¶15).2

These events underscore the complexities of Myanmar’s much  
lauded “transition”. Celebrated early on for the release of imprisoned 
journalists and the end of pre-publication censorship, hopes for 
increased freedom of expression and media freedom were tempered 
by the crackdown that followed. Much has happened in the media 
sector since the controversial elections in 2010 organized by the 
military junta and boycotted by Aung San Suu Kyi and the National 
League for Democracy (NLD), including reforms to laws that had 
repressed the media for decades. Some argue that these changes are 
a continuation of the military government’s Seven Step Roadmap to 
Disciplined Democracy, announced in 2003 (see the interview with  
Thiha Saw, this volume; Lall 2016; Rogers 2012). Laws on news 
media and publishing replaced older ones, allowing private owners to  

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   2 8/4/19   10:29 am



Myanmar Media Historically and the Challenges of Transition 3

publish print dailies for the first time in five decades, despite  
enormous financial and resource challenges. Media outlets formerly in 
exile and in the country’s borderlands, including those that identify  
as ethnic media, were permitted to officially register and to set up 
offices in the country as early as 2012. Many are now disseminating 
content — including in historically banned ethnic languages — 
previously considered too critical and subject to censorship and  
criminal prosecution. Stop-gap reform measures intended to appease 
those critical of the ongoing centralized control of the broadcast  
sector include two-year cooperation agreements between five  
Myanmar companies and the state-run MRTV that see each company 
operating as a content provider for one of MRTV’s digital free-to-air 
TV channels. 

At a September 2018 public protest in Yangon held in solidarity 
with the imprisoned Reuters journalists, poet Maung Saungkha donned 
a beige NLD jacket, topped it with a green military-style jacket, and 
proceeded to “hit” journalists covering the event with a rolled up  
copy of state-run newspaper Kyemon (Dunant and Su Myat Mon 2018, 
p. 17).3 After the NLD’s landslide victory in the November 2015 general 
elections, and despite continued military control over key levers of 
government power, there were high expectations that the NLD and  
State Counsellor Aung San Suu Kyi would prioritize and nourish 
free media and free expression. This demonstration reflects the  
disappointment and anger of journalists and free expression advocates 
about these unmet expectations.

Assessments of the NLD’s performance thus far have been dismal.  
In May 2018 the writers and free expression network PEN Myanmar, 
along with eighteen of its civil society and free expression partners, 
gave the government a score of two out of sixty possible points for  
its second-year performance because of restrictive laws, defamation 
lawsuits and imprisonments, the regression of free expression in the 
digital sphere, dominance of state and military-owned media, powerful 
joint-ventures between the state and its business cronies, and a  
generalized failure to prioritize media reform and free expression; 
the 2018 score was six points lower than the previous year (PEN  
Myanmar 2018).

The Telecommunications Law is one of the NLD’s weapons. Since 
2013 the law has been used widely against online critics. According 

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   3 8/4/19   10:29 am



4 Brooten, McElhone and Venkiteswaran

to Athan (2018), a free expression NGO, as of 9 September 2018, 150 
cases had been filed under this law, the vast majority since the NLD 
came to power. Although a coalition of twenty-two civil society groups 
called for Section 66(d) of the law — which criminalizes expression 
— to be abolished, a revised version of the law passed by the Union  
parliament in August 2017 did not abolish 66(d) or decriminalize 
defamation. Journalists have also been arrested and charged under 
colonial-era laws such as the Unlawful Association Act and the Official 
Secrets Act. 

State media have long been criticized for being government 
mouthpieces, a role they are continuing under the NLD with their 
focus on Aung San Suu Kyi and other top leaders, their avoidance of 
controversial topics or bad news, and their publishing of mis information 
which, some say, is simply “better written propaganda” than under 
the military regime (PEN Myanmar 2016, p. 4; see also PEN Myanmar 
2017). In high-profile cases, such as accusations of military crackdowns 
in northern Rakhine, state media also often bury the stories or opt to 
attack critics. This was very telling on 29 January 2017, when a senior 
member of the NLD team, the prominent Muslim lawyer and NLD 
legal advisor Ko Ni, was shot dead at Yangon International Airport 
upon his return from an official trip to Indonesia. Ko Ni was famed 
for his work as an advocate for constitutional and legal reform and for 
religious diversity.4 Private national media and netizens captured the 
grief and mourning of NLD party members, civil society activists and 
ordinary citizens (Thant Sin 2017). In stark contrast, the state media’s 
coverage was subdued, highlighting official news of events and meetings 
attended by Aung San Suu Kyi and then president Htin Kyaw, and 
burying news of the assassination and its aftermath on inside pages 
(Htun Khaing 2017). According to critics, the NLD-led government 
was reluctant to draw attention to the deep divisions signalled by 
the assassination of a respected and beloved Muslim lawyer in what 
is officially and predominantly a Buddhist country (San Yamin Aung 
2017). Two years later, the killers have not been brought to justice.

Soon after the assassination, Wirathu, the leader of the radical 
nationalist Buddhist organization Ma Ba Tha (Committee for the 
Protection of Nationality and Religion), congratulated Ko Ni’s killers 
on social media. When the award-winning investigative journalist  

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   4 8/4/19   10:29 am



Myanmar Media Historically and the Challenges of Transition 5

Swe Win criticized his actions, also on social media, a high-ranking 
member of the Ma Ba Tha in Mandalay sued him for defamation. A 
separate case filed in Yangon was later dropped. Myanmar’s Ministry  
of Religious Affairs and Culture publicly defended the journalist,  
saying he had done nothing wrong (RFA 2017), and Myanmar’s highest 
religious body, the State Sangha Maha Nayaka (Ma Ha Na), banned 
Wirathu from preaching publicly for one year and then declared 
Ma Ba Tha illegal (Straits Times 2017).5 The Ma Ba Tha complainant 
later petitioned the court to withdraw the charge, but the case has 
nonetheless continued, including the arrest of Swe Win at Yangon’s 
international airport in July 2017 and his subsequent release on bail. In 
August 2017 the complainant was himself arrested after participating 
in anti-government protests in Mandalay (Aung Ko Oo 2017). The 
assassination — and the responses to it — along with many other cases 
discussed in this chapter, illustrate the complexity and contradictions  
of Myanmar’s ongoing political transition, and the role of media as 
sites for the playing out of power struggles and as active agents in 
their own right.

This compilation of work by academics, journalists, writers, media 
development experts, trainers and civil society activists documents 
developments in the media sector since the country’s political opening. 
Myanmar Media in Transition: Legacies, Challenges and Change offers  
critical analyses and captures experiences on the ground, moving 
beyond the common research focus on media “systems” to instead 
focus on processes through which media are engaged as tools by key 
stakeholders and through which media act as agents themselves. This 
introductory chapter begins with an overview of existing research and 
theoretical debates about media in transition in other countries and 
world regions. This is followed by a history of Myanmar media inside, 
on the borders and outside of the country, and an overview of the  
current media landscape and major issues facing reformers. The  
Epilogue discusses the challenges we faced assembling this volume.

Media and Political Transitions

The wave of democratization in Latin America in the 1980s and 
Eastern Europe following the collapse of the Soviet Union re-energized 

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   5 8/4/19   10:29 am



6 Brooten, McElhone and Venkiteswaran

the longstanding interest in the role of media in political transitions. 
This led to the emergence of the “transitions” paradigm, which 
remains the dominant approach to understanding transitions away 
from authoritarianism. The transitions paradigm has been critiqued, 
however, for its assumption of a movement towards liberal democracy 
(Roudakova 2012, p. 247) and its teleological approach (Carothers  
2002). As this period of democratization was wrapping up towards 
the end of the 1990s, analysts began to discuss regimes combining 
authoritarian and democratic elements, and the growing consensus in 
comparative politics now revolves around the notion of such “hybrid 
regimes” as “the most common form of political organization around 
the world” (Roudakova 2012, p. 247; Voltmer 2015). 

The field of comparative media and political communication has 
been dominated by the state-centric media “systems” approach since 
the publication of the highly influential Four Theories of the Press (Siebert 
et al. 1956). An important attempt to update and expand this seminal 
work is Hallin and Mancini’s (2004) Comparing Media Systems, which 
proposes three models of media systems as possible frameworks for 
comparison. These are the Liberal Model, which they argue prevails  
in Britain, Ireland and North America; the Democratic Corporatist  
Model, that characterizes northern continental Europe; and the  
Polarized Pluralist Model, which they say can be found in the 
Mediterranean countries of southern Europe. They note that these 
models are ideal types, more normative than real, and that they 
may include variations that the authors hope would be revealed by  
applying these models in various contexts. A more recent edited 
collection by Hallin and Mancini (2012), Comparing Media Systems  
beyond the Western World, is a conversation with critics of their first 
book who argue that the three basic models it proposes do not  
translate well enough to be heuristically useful in most other parts  
of the world. The newer volume addresses some of these concerns, 
featuring significant critiques questioning the value of static models of 
media as “systems” and the lack of attention to process in comparative 
media work and research on political transition (McCargo 2012; Roudakova 
2012). Roudakova (2012) calls for a typology that conceptualizes media 
systems as processes, distinguishes between processes that function to 
maintain and to erode order, and analyses how this shifts over time. 
She argues that the project by “transitologists” and “hybridologists” to 

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   6 8/4/19   10:29 am



Myanmar Media Historically and the Challenges of Transition 7

formulate a “typology of hybrid regimes” (p. 247) is unhelpful “when 
it denotes a lump of features that the researcher does not know how to 
untangle” (p. 248). Suggesting that researchers focus on media agency, 
McCargo (2012) argues that modelling “systems” is problematic since 
“there are so many exceptions to every rule that rules tend to obscure 
rather than explain the nature of the game itself” (p. 202). 

Even those committed to theorizing them admit that “typologies” 
of democratic media, and their role in transitions, are often limited 
due to the unique circumstances of each national context (Hallin and 
Mancini 2004, 2012). Although there has been significant research into 
media’s role in political transitions, and several models developed, no 
overarching, coherent explanation that applies to all such cases has 
emerged. This is not particularly surprising, as the role of media in 
this process has proven to be highly contextual and varied. Reflecting 
on the case of Indonesia a decade after the fall of the authoritarian 
regime, Krishna Sen argues for “micro-level careful, empirical studies 
of media structures, regulations and practices” to explain how media 
operate in changing political environments (Sen 2011, p. 2). 

Since media generally defy ready classification, McCargo (2003, 
2012) offers us a useful formulation, urging us to “see media outfits 
as polyvalent, speaking with forked or multiple tongues, and given to 
acting in apparently contradictory ways” (McCargo 2012, p. 202). He 
has offered a framework for understanding media as agents of stability 
that work to preserve the social order; agents of restraint that provide 
checks and balances on the political order; and agents of change 
that help shape political changes during times of instability or crisis 
(McCargo 2003). This approach also interrogates commonly used terms 
such as censorship, ownership and partisanship, and the assumption 
underlying much research that most media can be understood as  
business enterprises, which does not hold with local realities in several 
Asian countries (McCargo 2012). McCargo (2012) argues that the  
tendency to characterize some forms of media using terms such as 
“clientelism” or “instrumentalism” suggests that they are peripheral 
deviations, when they are actually far more common than we are led 
to believe and are perhaps even dominant patterns globally.

Research on media and transition, like many discussions of media 
and politics, also tends to conflate media with journalism, mentioning 
only in passing, for example, that “similar processes have been at 

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   7 8/4/19   10:29 am



8 Brooten, McElhone and Venkiteswaran

work in other areas of media and communication practice” (Hallin 
and Mancini 2012, p. 259; see also Curran 2007; Hallin and Mancini 
2004; Zeilonka 2015). Too often transition research ignores the role of  
the entertainment industries and pop culture and downplays the role of 
social groups, civil society groups and political parties, as well as the  
impact of ideology and globalization, moves that disconnect the research 
from the ways in which contemporary democracies work (Curran 2007; 
Heryanto 2008). More attention needs to be paid to the non-state and 
non-commercial efforts that also compel and propel change during 
transition, a gap Myanmar Media in Transition addresses. However, while 
avoiding state-centrism, we cannot ignore the important role of the 
state. The available models for thinking about the relationship between 
media and the state present both useful insights and limitations. 

State/Media Relationships

Hallin and Mancini’s (2004) Polarized Pluralist Model has been both 
used and critiqued as a catch-all for societies outside of Europe and 
the Americas. It emphasizes political clientelism, “in which access to 
social resources is controlled by patrons and delivered to clients in 
exchange for deference and various forms of support”, and formal rules 
are less important than personal and political relationships (Hallin and 
Mancini 2004, p. 58). They note that clientelistic relationships exist to 
some degree everywhere, and are often the target of reform efforts. 
Clientelism tends to be associated with lower levels of professionalization, 
as journalists are integrated into the clientelist networks characterized 
by private rather than public forms of communication. The process 
of political communication thus tends to be closed and “to serve the 
process of negotiation among elites rather than providing information 
for the mass public”, while access to information for journalists tends 
to depend on their political ties (p. 59). Media that operate in this way 
function as agents of stability, maintaining the status quo.

In Southeast Asia, clientelism is often indicated by the term “crony”, 
used to define business elites in countries across the region and their 
close association in many cases with authoritarian regimes, in particular 
since privatization in the 1980s and after the 1997 financial crisis. It 
is common to hear such references in Myanmar, where a class of  

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   8 8/4/19   10:29 am



Myanmar Media Historically and the Challenges of Transition 9

business owners hailed from the military or had close ties with top 
generals and access to capital and ownership during the time of the 
junta. Since the country’s wave of privatization began in 2008, a new 
class of oligarchs has emerged that benefited from the earlier patronage 
of the military, and while they are characterized to a certain degree 
by political clientelism, they are becoming increasingly autonomous 
from the political elites and consolidating their own economic power 
(Ford, Gillan and Htwe Htwe Thein 2016). Functioning as agents of 
stability, these oligarchs and their media promote the status quo in order 
to preserve their own footing in the media landscape. The growing 
concentration of media ownership in the hands of these oligarchs and 
cronies across Asia has had a negative impact on public participation  
in political processes (Tapsell 2015). In addition, clientelistic systems 
have become entwined in an increasingly interconnected global  
media network. Flew, Iosifidis and Steemers (2016) argue that in this 
context the role of states has shifted from controlling the media — a 
key feature in oppressive environments — to managing, coordinating 
and facilitating developments through the regulatory framework, 
and sharing power, to varying degrees, with the corporate sector,  
international bodies and civil society, as well as with the emerging 
media oligarchs. 

Another potentially useful concept is the “new despotisms”, a 
“new spectre” greatly entangled with democracies by doing business 
with them, selling arms to them, negotiating alliances with them, 
and mimicking them by experimenting with democratic practices 
(Keane 2015, p. 249). Keane (2015) defines despotism as “top-down, 
vertically organized power structured by interconnected patrons and 
clients” in which both benefit, but under “asymmetries of power” in 
which “things are stacked in favour of the more powerful” (p. 251). 
Contemporary despotisms are “governing arrangements mixed with 
concentrations of private capital” that expand their power through 
misinformation and spin that threaten actual or emerging democracies 
(p. 249). The media employed in such a project construct a rhetoric of 
change while functioning as agents of stability by reinforcing the status 
quo of power relations. They employ the rhetoric of democracy and 
make reference to “the people”, embracing “the institutional facades 
of electoral democracy”, while excluding undesirable candidates and 

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   9 8/4/19   10:29 am



10 Brooten, McElhone and Venkiteswaran

voters (Keane 2015, p. 250). This concept can help illuminate aspects of 
Myanmar’s transition, including, arguably, assessing the role of those 
oligarchs that currently control the broadcast sector. 

The continued role of the state can be problematic when govern-
ments transitioning from authoritarian rule use the powers available to  
them to curb press freedom and freedom of expression, demonstrating 
that changing regulatory frameworks is one challenge, but dealing with 
cultural change is another entirely. Transitions literature refers to the 
phenomenon of path dependency, or the tendency to repeat patterns from 
the old regime in the organization and behaviour of new institutions 
and practices in the newly democratizing state (Powers 2016; Voltmer  
2013). Those who have been in power will try to remain there, employ-
ing media as agents of stability, while contending forces will contest 
this by working to break free of old cultural patterns, employing  
media as tools or as partners in their attempts to push for change.  
Writing about the political changes in post-Communist Eastern  
European states and the relationship between the political actors and 
the media, Milton (2001) argues that the democratic forces that came 
into power after the Communist regimes retained the same media  
dependence as the regime they were replacing. Regardless of ideology 
(whether, for example, nationalist, Nazi or Soviet regimes), political 
actors “will use available political opportunities and resources to  
pursue their own political goals, and therefore institutional relations 
of media dependence will persist because this serves the agendas 
and interests of the political actors charged with granting media  
independence” (Milton 2001, p. 518). In their chapter on the legal  
frame work for media and expression, Gayathry Venkiteswaran, Yin 
Yadanar Thein and Myint Kyaw argue that the democratically elected 
NLD government also uses legal tools as a means to keep itself  
in power. 

Economic Forces of Change

Economic liberalization and promotion of commercial media are  
creating a global media model that is displacing the national variations 
of the past, and where journalism, in particular, is being modelled after 
dominant political and economic powers like the United States (Hallin 

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   10 8/4/19   10:29 am



Myanmar Media Historically and the Challenges of Transition 11

and Mancini 2012, p. 251). Sen (2002) argues that the liberalization of 
the broadcast sector was one of the seeds of the political transition in 
Indonesia, which political economists have often attributed to the 1997 
financial crisis. During Soeharto’s authoritarian rule, this liberalization 
of the broadcast sector benefited his family and cronies but also 
weakened state control of information and news and thus expanded 
the space for media to function as agents of change (Sen 2002, p. 85). 
In the countries of Central and Eastern Europe, Price (2009) found  
two major influences on the direction of media reform: accession to 
the European Union and its requirements for regional standardization, 
and the impact of privatization and private forces, factors he argued  
were far more important than large-scale media development assistance 
from the United States and Europe.

Nevertheless, media assistance can provide an important impetus 
for change, with a number of large foundations, organizations and 
governments often dedicating funds towards media development 
and reform. Much media assistance focuses on the journalism sector  
and reforming the legal framework to accommodate the shift from the  
predominantly government-owned or -controlled media to public 
(especially in the broadcast sector) or independent private media and  
self-regulatory mechanisms (Price and Krug 2000; Kumar 2006). Other  
key initiatives include building professionalism among journalists, 
supporting media associations and providing funds to set up independent 
media outlets. The media development “industry” is largely motivated 
by the belief that a free and independent media environment is key 
to democratizing society, especially in improving public participation 
in political and public processes. How these dynamics have shaped 
historic media development work in Myanmar is discussed by Jane 
Madlyn McElhone and Lisa Brooten in this volume. 

Grass Roots Change Agents

Other uses of media as agents of change include myriad grass-roots 
efforts to create alternative venues for expression, especially given the 
incredible technological changes that have recently made participation 
more accessible, including artistic performances, visual arts and other 
various forms of locally produced media. These locally produced  

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   11 8/4/19   10:29 am



12 Brooten, McElhone and Venkiteswaran

media range from one-offs, such as performance art, street theatre  
or event flyers or other leaflets, to ongoing efforts such as small local 
print publications intended primarily for local communication within 
groups or small localities (Bailey et al. 2008; Brooten 2008b, 2011b; 
Downing 2001, 2011). Activists and reform advocates have also used 
online platforms to campaign locally and globally for their causes, 
creating mailing groups, online petitions and setting up alternative  
sources of information and news (Gan et al. 2004; Abbott 2011). Segura 
and Waisbord (2016) write that Latin America experienced one of the 
most active periods of media reform in the 2000s as a result of public 
mobilization and media movements, public debates, strategic litigation, 
and leftist governments that were open to reforms. Much of the 
early literature on the use of digital media in Southeast Asia focuses  
on efforts to challenge or topple regimes, while later works examine 
how these media can or do contribute to ongoing efforts to reform 
and democratize the media sector (Siriyuvasak 2005; Chowdhury 2008; 
Weiss 2012).

Although many commentators argue that Myanmar’s current 
transition is “top down” — in that it was initiated and is being pushed 
by the state — this picture makes invisible all of the work done under 
the radar for two decades prior to the political opening that led to 
this recent push for change inside the country, and it diverts attention 
from non-state actors’ contributions to the new Myanmar. Lall (2016) 
argues that activists and external donors promoted under-the-radar 
development of civil society during the final years of the military 
regime, particularly from 2005 to 2010, and that these developments 
played a key role in making the current transition towards the  
regime’s goal of “discipline-flourishing democracy” possible (p. 3). 
Myanmar’s civil society sector has become increasingly active, but  
along with such changes also come threats and challenges to the 
momentum for change. In her chapter, Jennifer Leehey explores local 
media as agents of change and the use of an evocative essay as a form 
of community resistance against large private interests, at the risk of 
costly legal challenges. This complex media landscape makes for engaging  
discussion in this volume, which we hope will jumpstart a long 
and fruitful exchange between academics, policymakers and media 
practitioners on these vital topics of participation and change.

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   12 8/4/19   10:29 am



Myanmar Media Historically and the Challenges of Transition 13

Several chapters in this volume focus on individual and group 
resistance to historic and emerging forms of control and the  
opportunities being seized to access and share information beyond 
society’s power brokers in order to push for change. State and private 
interests are far from the only players in this landscape; journalists, 
writers, filmmakers, musicians and civil society actors are also  
important in shaping new developments in media, as are audiences. 
This volume examines a variety of media and their roles in the current 
transition as agents of change, restraint and stability. Those producing 
and screening short films and documentaries about human rights, 
using social media in political debates, promoting change in the music 
industry, and writing poetry and other literature are all engaging 
in this work. We recognize, however, that power relations between 
the different groups and key players are not balanced, and that the  
influence of culture, interactions between groups, and the impact of 
fear also affect the direction of this transition. It is key, therefore, that 
reformers and policymakers have a historical grounding in order to 
understand recent events in Myanmar and the cultural patterns that 
have led to the current media landscape.

A History of Media and Free Expression in Myanmar

Developments since the political opening must be understood against 
the backdrop of struggles for freedom from military rule and the 
contestations of identities associated with nationhood resulting from 
decades of dictatorship and prolonged ethnic conflicts throughout the 
country. A look back at the earliest vestiges of media in Myanmar (then 
officially called Burma) sheds light on the country’s long struggle with 
official censorship and control — and efforts to counter it — as well 
as religious and state involvement with media. It also highlights the 
country’s vibrant, yet tumultuous, journalistic past, especially given the 
historically contentious relationship between the state and the people, 
and between the different ethnic and religious communities, since the 
colonial period. 

Myanmar is one of the most ethnically diverse countries in the world 
(Smith 1994), but accessing accurate population figures and data about 
ethnic identities has always been difficult. Myanmar is estimated to be 

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   13 8/4/19   10:29 am



14 Brooten, McElhone and Venkiteswaran

ninety per cent Buddhist. The majority Burmans (or Bamar people), 
who primarily reside in the seven regions in the central part of the 
country, are mainly Buddhists and they have historically dominated 
politics and the military, and, by extension, narratives in the media  
and other social and religious institutions. According to the former 
military junta, and the two governments that have since been in  
power, there are 135 different indigenous ethnic groups in the country. 
However, this figure is widely contested; some say there are 135 
languages and dialects spoken, not ethnic groups; others say the figure 
is propaganda, as the military was never able to produce any reliable 
data or list of the “135 national races of Burma” (Smith 1994, p. 18; 
see also Cheesman 2017; Lintner 2017). For the first time in more than 
thirty years, a census carried out in 2014 with UN help calculated the 
population to be 51,486,253, including an estimated 1,206,353 people 
who were not counted in parts of Rakhine, Kachin and Kayin States 
due to conflict and problems of access in those regions (Department 
of Population 2015). Many ethnic civil society organizations (CSOs) 
criticized the ethnic coding in the census, claiming it was designed 
without proper consultation, and they called for the census to be 
postponed until peace was attained. More than one million Rohingya 
Muslims were not officially counted unless they agreed to be categ-
orized as Bengalis (Mclaughlin 2014), although the UN did include 
them in the final population estimate. Millions of Myanmar nationals  
living outside the country were also not counted. That this issue is 
contentious can be assessed from the fact that as this volume was 
going to press the government had yet to release any data on ethnicity 
collected in the 2014 Myanmar Population and Housing census (San 
Yamin Aung 2018). 

Many of the ongoing, and in some cases increasing, conflicts in 
Myanmar echo earlier conflicts from the British colonial period. During 
the post–World War II negotiations for independence, General Aung 
San, who had backed the Japanese during the war, signed the 1947 
Panglong Agreement with several ethnic groups from the north who 
were pro-British and wanted assurances of self-administration upon 
independence. But Aung San was assassinated before the agreement 
could be enforced. Although the concept of federalism was included 
in the independence constitution, it became a tool for the subsequent 
Burmese military governments to impose their rule over the ethnic  

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   14 8/4/19   10:29 am



Myanmar Media Historically and the Challenges of Transition 15

states (Kipgen 2017). The military has been at war with dozens of  
groups from the ethnic states ever since, and attempts to broker peace 
over the decades have mostly failed. Aung San Suu Kyi’s current 
leadership in the peace negotiations has been much criticized, and yet 
the military largely controls the process, which has excluded many  
of the key players from the ethnic states (Horsey 2017; Min Aung  
Htoo Nai 2017). The Alliance for Gender Inclusion in the Peace Process 
(AGIPP) has also pointed to the absence of women in the peace 
negotiations, reflecting a wider problem of gender inequality and 
discrimination in the society (AGIPP 2017). Thin Lei Win’s chapter in 
this volume speaks to this exclusion in the media context.

Even though Myanmar is linguistically diverse, this diversity 
was suppressed for decades under military rule in favour of the 
Burmese language. As such, information about the seven states and 
other self-administered areas named after ethnic minorities had in the  
past tended to be scarce, with the exception of efforts by individuals 
and communities that managed to produce reports, documentaries 
and interviews with journalists outside the country. This means that 
younger generations of ethnic minorities have for the most part been 
deprived of education and training in their own languages, although 
some have been educated in rural schools run by ethnic armed groups 
and therefore have a stronger grasp of their mother tongues, both 
oral and written. Ethnic nationality communities have nonetheless  
promoted their languages through their own media, from ‘rebel 
broadcasts’ in the 1970s and 1980s to news and religious media today 
(Lintner 2001, p. 29).6 Many of these developments stem from patterns 
established under colonial rule. 

The British Colonial Period (1824–1948) and Post-independence 
Civilian Rule (1948–62)

Education and literacy have always been highly valued in Burma and a  
source of national pride (Lintner 2001). Newspapers were first published 
in Burma during British colonial rule, beginning with the English-
language newspaper The Maulmain Chronicle, founded in 1836 and 
published by the British administration as a means of communicating 
with British forces. This was followed by other papers produced by the  
British administration, Baptist missions and other English merchants  

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   15 8/4/19   10:29 am



16 Brooten, McElhone and Venkiteswaran

(U Thaung 1995). Burmese King Mindon was impressed with these early 
papers and their ability to openly critique leaders, and he became a 
strong proponent of a free press, which he tried to implement (Lintner 
2001; U Thaung 1995). The first printing press in Burma was set up in 
the early nineteenth century by American missionary Adoniram Judson, 
who also printed the first book, The Way To Heaven, which he wrote 
and then published in 1816 (U Thaung 1995). 

The early papers in Burma were published in English, with 
the exception of two papers produced by the local Baptist mission. 
One was the Hsa-tu-gaw (Morning Star). Launched in 1842 in Sgaw 
Karen language, it was considered the country’s first ethnic language  
newspaper. It was also the longest-running vernacular newspaper,  
until its closure by General Ne Win just before he took power in 
1962 (San San May 2016; Smith 1991). The other was the Myanmar-
language Christian Dhamma Thadinsa (Religious Herald), founded in 1843 
and considered the country’s first Burmese-language newspaper (San 
San May 2016). In 1853 the ethnic Arakan Weekly Press published a  
twice-weekly paper called the Akyab Commercial News (later called  
Arakan News) in Sittwe, in what is now officially called Rakhine State 
(San San May 2016). English-language newspapers were published 
in Rangoon (now officially called Yangon) as early as 1853; the first 
Burmese-language paper in Rangoon was believed to have been  
launched in 1869 (San San May 2016).

Censorship rules in Burma were largely determined by the British 
administration in India (Larkin 2003). Following the Indian Mutiny 
in 1857,7 the Governor General of India, Lord Canning, attempted to 
regulate the press by banning the publication of news without prior 
approval; his law became known as the “Gagging Act” (De 2013,  
p. 166). Then, in 1873, two years before the British annexation of  
Upper Burma, the country’s second-to-last reigning monarch, King 
Mindon, introduced an act ensuring freedom of the press, considered 
the first indigenous press freedom law in Southeast Asia (The Irrawaddy 
2016; Lintner 2001). One year later, the king started publishing a 
weekly.8 In 1878 he also established the Burma Herald to counter what 
he called the pro-British views of Rangoon newspapers. That same 
year, the Vernacular Press Act was enacted in British India, of which 
Burma was a part, banning newspapers from reporting or depicting 
what it termed defamation of the government. 

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   16 8/4/19   10:29 am



Myanmar Media Historically and the Challenges of Transition 17

The media tended to support the nationalist movement that 
grew during the 1920s, contributing to its radicalization (Linter 2001;  
San San May 2016). The first cartoon published in Burma was drawn in 
1914 by a British railway official, and, in 1917, Shwe Ta Lay’s cartoon 
critiquing British officials for callously wearing shoes in Buddhist 
pagodas initiated a controversy that stirred early Burmese nationalist 
consciousness (Leehey 1997). By 1923 there were thirty-one newspapers 
operating in Rangoon, Mandalay, Moulmein, Sittwe, Bassein and 
Tharawaddy, including one of the country’s longest-running newspapers, 
the state-owned Myanma Alin, launched in 1914 (The Irrawaddy 2016).9 
Throughout the 1920s and 1930s, Burmese media and Burmese language 
cartoons reflected the popular desire for independence (Leehey 1997; 
Linter 2001). 

In 1947, Burma’s first constitution guaranteed citizens the right to 
freely express their opinions and convictions, and ushered in a brief era 
of parliamentary democracy during which writers and artists had almost 
total freedom of expression. When the country won independence from 
the British in 1948, there were thirty-nine newspapers publishing in a 
variety of languages, including Chinese, Gujarati, Urdu, Tamil, Telegu 
and Hindi (Tharaphi 2011). During the post-independence period, media 
in Burma thrived, reinforcing the country’s reputation as having one 
of the liveliest presses in Asia (Leehey 1997). Many of the more than 
thirty daily newspapers and myriad journals and magazines operating 
at the time considered themselves watchdogs against corruption, and 
most had their own cartoonists (Allott 1993; Leehey 1997). Ethnic conflict 
was rife, and journals emerged in the rural areas of the country that 
were home to ethnic rebel groups, establishing what Smith (1991) has 
called an “insurgent press” (p. 69). By the 1950s, the space for free 
expression was beginning to narrow. Writers began joining various 
political factions, and literary criticism became politicized despite the 
inability to write freely (Leehey 2005). 

Film-going began around 1906, with films projected on to large 
sheets hung by scaffolding in the streets because of a lack of equipped 
theatres. Documentary filmmaking started in 1920 with a short work 
about the independence hero U Tun Shein (Aung Min 2012). In the  
post-independence period, the film industry grew, with for-profit 
companies beginning to produce documentaries, including recordings  
of the funerals of high-profile student leaders Bo Aung Kyaw and 

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   17 8/4/19   10:29 am



18 Brooten, McElhone and Venkiteswaran

General Aung San and a popular film on the Karen conflict, the 
country’s longest-running civil war (Aung Min 2012).

During the Cold War, both the United States and Russia engaged 
in a propaganda war. They poured financial aid into Burma to support 
the publication of their views and to gain the support of the Burmese. 
A large influx of U.S. money supported the publication of books on U.S. 
culture and the dangers of the Russian empire, but it also promoted 
corruption in the publishing industry (U Thaung 1995). In the ongoing 
propaganda war, Russia and China also flooded the market with 
publications, which divided Burmese political forces and the literary 
field into pro-U.S. and pro-Russian camps (U Thaung 1995).

After only a few years of civilian rule, a 1962 coup d’état brought 
General Ne Win to power. Several name changes and shuffles in 
personnel notwithstanding, the military retained control of the country 
for the next half-century.

Military Rule and Censorship: 1962–2010 

This period in Burma’s history was characterized by strict censorship 
of all media, including the visual arts and live performances. After 
seizing power in 1962, General Ne Win targeted the press, imprisoning 
newspaper editors and establishing two state-run newspapers: Working 
People’s Daily and Forward Weekly (Smith 1991). He also created the  
Burma Press Council to promote press freedom through the voluntary 
observance of a state-imposed code of ethics, revoked all existing  
press laws, and enacted a new instrument of censorship, the Printers 
and Publishers Registration Law of 1962. For the first year, General  
Ne Win allowed private weekly and monthly journals to publish 
without incident, but in 1964 he nationalized all private publications 
and arrested editors and journalists, decimating the country’s previously 
vibrant private press (Allott 1993; Lintner 2001). Private newspapers 
were banned altogether in 1966 (Lintner 2001). Political cartooning 
also disappeared as a result (Leehey 1997). Those publications that  
remained became mouthpieces of Ne Win’s Burmese Socialist Program 
Party (BSPP), political content was forbidden, and cartoons were  
limited to less sensitive topics such as nutrition and agriculture (Allott 
1994; Leehey 1997; Smith 1991).

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   18 8/4/19   10:29 am



Myanmar Media Historically and the Challenges of Transition 19

Nevertheless, cartoons remained a vital form of political commentary, 
allowing for multiple interpretations and thus veiled messages that 
could get past the censors, and revealing “the critical discourse which 
cannot be expressed explicitly” (Leehey 1997, p. 154). Filmmaking, 
on the other hand, was harnessed to the goals of the socialist state, 
and Burmese filmmakers were isolated and unable to access technical 
innovations or the creative developments in cinema in the United States 
and Europe (Aung Min 2012).

With the exception of official publications and school and university 
textbooks, book publishing remained in private hands, yet all books 
and periodicals had to be approved by the censorship body, the  
Press Scrutiny Board (PSB), before publication and distribution.  
Separate censorship boards existed for film (and later video) scripts 
and for popular music, and book covers and paintings also underwent 
scrutiny before publication or exhibition (Allott 1993). Reinforcing its 
pride in its literacy levels, under the BSPP regime the country twice 
won UNESCO prizes for its literacy campaigns, in 1971 and 1983 
(Smith 1991; Gartner 2011).10 Nevertheless, the challenge of printing 
book-length works and the lack of independent reporting contributed 
to the rise in importance of monthly literary magazines as a forum for 
serious writing during the 1970s and 1980s (Leehey 2005). Literature 
and literary debate remained vibrant during this time period, and 
what Leehey (2005) identifies as “the new style” in Burmese literature 
emerged, characterized by shifting and elusive meaning, which through 
its very shifting “captures something important about the subjective 
experience of everyday life under military rule” (p. 198). The country’s 
historical love of print continues today, as veteran journalist Thiha Saw 
explains in his interview in this volume. 

In 1974 a new constitution granted free expression in accordance 
with the “Burmese Way to Socialism”. The News Agency Burma 
controlled the flow of information in and out of the country. All 
foreign correspondents, except those working for the Soviet Tass 
and China’s Xinhua, were expelled, and foreign journalists banned.  
Burmese writers during the 1970s and 1980s were concerned about the 
arbitrary nature of the decisions handed down by the PSB, and the  
fact that publications had to be printed before submission and then 
censored by either ripping out pages or inking over the allegedly 
offensive bits (Allott 1993).

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   19 8/4/19   10:29 am



20 Brooten, McElhone and Venkiteswaran

Burma was the last country in Southeast Asia to establish a 
television service (McDaniel 2002), yet, despite the censorship, other 
forms of creative expression prospered. Well before the advent of 
TV, the first Burmese feature film was released in 1920. And as Jane 
Ferguson explains in this volume, even during the decades of military 
dictatorship, film studios continued to produce feature-length movies 
that entertained audiences in hundreds of cinemas throughout the 
country. Myanmar Radio was launched in 1960 and MRTV in 1980. 
The country was for a long time limited to three state-run stations that 
each broadcast a few hours a day. By 1968 the cinema industry was 
in decline as cinemas and production houses were nationalized (Zon 
Pan Pwint 2016). In the 1990s, because of a lack of resources, strict 
rules on content, and emerging digital technologies, producers shifted 
to selling their content — largely low-budget dramas and comedies — 
in VCD format (Lim 2012). 

Under military rule it was well known that a blacklist had been 
created of those writers forbidden to publish (Allott 1993). In another 
form of blacklist, various parts of the country were designated as 
white, brown or black areas, corresponding to the degree of control 
the regime had over each area. White areas designated military control, 
brown areas were only partially controlled by the military, and black 
areas were under the control of ethnic nationalist groups (Brooten 2003; 
Kumar 2014). Visitors to the country were generally confined to white 
areas, and research on the country was severely restricted. For this 
reason there are few scholarly works that examine the development of 
media and communications systems during this period. Restrictions were 
particularly harsh for ethnic nationalities seeking to preserve and teach 
their own languages, and many intellectuals from ethnic communities 
were arrested or went underground (Smith 1991). 

1988: Uprisings, the “Democracy Spring”, and a Coup

By early 1988 the Press Scrutiny Board (PSB) had relaxed its restrictions 
and private individuals could obtain magazine publishing licences fairly 
easily. By the middle of the year, more than ninety different magazines on 
a variety of topics were being published (Allott 1993). Massive uprisings in  
August and September led to a hiatus, albeit an extremely brief one, 

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   20 8/4/19   10:29 am



Myanmar Media Historically and the Challenges of Transition 21

from the censorship that characterized communications under military 
rule. Started by students, the protests transformed within a short time 
into a nationwide strike. A large number of newspapers, press sheets  
and other publications emerged, many with biting satirical commentary 
on the political scene under General Ne Win and rule by the Burma  
Socialist Program Party (BSPP). Political cartooning re-emerged,  
ridiculing General Ne Win and the BSPP, and Ayaun Thit, a journal  
produced by the newly established Artists and Cartoonists Union of 
Burma, printed cartoons as posters and displayed them at demonstrations 
(Leehey 1997; Lent 1995). The year 1988 also saw the formation of the 
Musicians Union (Smith 1991). Evidence of this creative proliferation 
can be found in the nearly one hundred unofficial, independent 
publications from this period documented and archived in the British 
Library, including a lot of information that was unavailable in the 
mainstream private or state-run media of the time and many courageous 
statements from older, senior journalists who had long been silenced 
(Allott 1993). Even the state-run newspapers reported more accurately 
during this period (Smith 1991). The ban on foreign journalists was 
temporarily lifted. Students used the available space to organize small 
group communication structures that later became an underground 
opposition movement, exemplifying a history of student agitation for 
change (Brooten 2003).

On 18 September a coup d’état brought a new military configuration, 
the State Law and Order Restoration Council (SLORC), to power,  
which then imposed martial law and banned all public protests. 
Newspapers were banned, with the exception of the state-run Lok-tha 
Pyei-thu Nei-zin and its English-language version, the Working People’s 
Daily (Allott 1993). Strict censorship was imposed and many editors, 
journalists and writers were arrested. As a result of the protests 
and their aftermath, an estimated 3,000 people were killed, 3,000  
imprisoned, and 10,000 fled the country, some to ethnic minority 
controlled areas along the borderlands and others into exile (Guyon 
1992). Journalists, cartoonists, writers and other artists were forced 
to decide whether to stay and give up their independence and their 
(short-lived) ability to publish freely or to continue their work in exile.

The month following the coup, Burma’s favourite comedian and 
satirist, Zargana, was arrested for participating in the pro-democracy 

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   21 8/4/19   10:29 am



22 Brooten, McElhone and Venkiteswaran

movement. He was imprisoned until April 1990, including seven  
months in solitary confinement (Human Rights Watch 2009). Hugely 
popular in the late 1980s, Zargana’s name means “tweezers”, referring 
to his ability to “pick out” the irony of political situations. Another 
well-known satirist and writer at that time was Maung Thawka,  
known by his pen name U Ba Thaw. He was a popular speaker at 
evening literary gatherings, where he could “reduce large audiences to 
fits of laughter with his satirical accounts of VIPs — very important 
pigs, very important phongvis (monks), very important government 
officials” (Allott 2001, p. 387). When an unofficial Union of Burmese 
Writers was launched in 1988, Maung Thawka was elected president. 
A known supporter of Aung San Suu Kyi, when she was placed under 
house arrest in July 1989, he was also arrested. Maung Thawka died in 
prison in 1991 (Allott 2001). These are only a few of the many stories 
of those who struggled against the military regime, a struggle that 
continued after the 1988 coup, bubbling under the surface for nearly 
two decades in this tightly controlled environment.

Brewing Storms: Between a Coup and a Revolution 

The newly installed SLORC amended the 1962 Printers and Publishers 
Registration Act in 1989, increasing fines for infractions. For the press, 
writers and artists, a new range of topics became taboo, including 
democracy, human rights, politics, the events of 1988, government officials, 
and anything to do with opposition leader Aung San Suu Kyi, as well 
as references to South African freedom fighter Nelson Mandela. Leading 
writers were arrested, such as Ba Thaw and Win Tin, the chairman and 
vice-chairman of Burma’s Writers’ Association. Rising production costs 
and tightening censorship made publishing more difficult and books 
and periodicals more expensive (Smith 1991; Hudson-Rodd 2008). Ethnic 
writers and intellectuals were also arrested or went underground, and 
fewer books were published in ethnic minority languages under the 
SLORC than under the BSPP regime (Smith 1991). The SLORC’s state-
run media also orchestrated a xenophobic campaign against Burma’s 
substantial Indian and Chinese populations, warning against interracial 
marriage and its resultant racial impurity (Smith 1991).

An additional censorship board was established in 1989 under 
the Ministry of Home and Religious Affairs to protect Burmese music 

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   22 8/4/19   10:29 am



Myanmar Media Historically and the Challenges of Transition 23

from foreign influences. Military Intelligence chief Khin Nyunt urged  
musicians to be patriotic in their work and to cooperate with the 
state-controlled Myanmar Media Association (Smith 1991). Following  
a performance of satirical songs, chants and skits at the NLD  
headquarters during the Thingyan water festival in 1989, arrests of 
musicians and singers continued (Smith 1991). The SLORC similarly 
targeted the film and video industry, arresting key industry actors and 
directors, charging the chairman of Burma’s Film Society with treason 
and launching a “cultural” campaign to coerce actors and directors 
to work with the Motion Picture Organization, a patriotic institution  
allied with the SLORC (Smith 1991). 

Other performers, including comedians, also faced serious crackdowns 
during this period. For example, in May 1990, one month after being 
released from prison, Zargana was rearrested after doing stand-up  
comedy — telling a joke about the Minister of Information — at 
the Yankin Teachers Training College Stadium in Rangoon. He was  
sentenced to five years but released in March 1994. Once released he 
was banned from using his stage name Zargana and from performing 
publicly or even attending public events. His jokes were nonetheless 
said to have continued spreading by word of mouth. Despite these  
sanctions he was repeatedly invited to appear on military television — 
invitations that he always refused (Allott 2001; Human Rights Watch 
2009).

The Burmese people did not consider the country’s state-run media 
credible (Allott 1994; Smith 1991, 1992) and, as a result, relied on 
international broadcasters such as the British Broadcasting Corporation 
(BBC), the Voice of America (VOA) and Radio Free Asia (RFA) (Fink 
2001; Lintner 1989). Aware of their influence, the military regime targeted 
foreign media. Two books in particular, The Conspiracy of Treasonous 
Minions within the Myanmar Naing-Ngan and Traitorous Cohorts and A 
Skyful of Lies [sic], attacked the foreign media for their reporting during 
1988. Smith (1991) counted more than a hundred cartoons attacking 
the BBC in the state-run Working People’s Daily, a campaign which he 
argued “conjured up the image of a network of foreigners secretly 
working together to seize control of Burma” (p. 72). In addition, a 
black market trade in pirated videotapes from Thailand, Singapore and 
Malaysia emerged in the early 1980s. Despite the low penetration of 
television, villagers often collaborated to purchase video players, and 

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   23 8/4/19   10:29 am



24 Brooten, McElhone and Venkiteswaran

communal watching was common. Western news reports and video 
footage of NLD or other protest rallies were keenly-sought-after items 
(Smith 1991). 

In the years following the 1988 protests, media continued to be 
used as tools in the struggle for power. Shortly after assuming control 
in 1988, the SLORC began signing ceasefire agreements with as many 
ethnic minority groups as it could, and the discourse and promise 
of peace and development in the ethnic regions became especially 
prevalent in state-run media (Brooten 2003). The NLD won elections 
in 1990 but was prevented from assuming power. Many of its leaders 
were subsequently arrested or went into exile, and the military retained 
its rule of the country. In 1995, in a largely symbolic but devastating 
blow to the ethnic opposition, the Burmese military captured the  
ethnic minority alliance headquarters at Manerplaw, just across the  
border from Ban Tha Song Yang in northwestern Thailand, a hub 
for visiting journalists and dignitaries meeting with opposition ethnic 
nationalist leaders (Brooten 2003). The hub then shifted to the Thai 
town of Mae Sot, across the Karen State border. 

The 1988 coup had little effect on media already being published 
in the ethnic-controlled rural areas, home to myriad opposition  
forces, yet it spawned other media, including outlets established 
by students who had fled the country (Brooten 2003; Smith 1991).  
Opposition ethnic minority radio stations emerged intermittently.  
Several writers and journalists who fled the country established  
writers and artists clubs in the “liberated area” of the border, and 
they began publishing magazines that offered an important forum 
for young writers and cartoonists (Smith 1991). And while media 
produced in exile rarely made it to Rangoon, opposition groups did 
manage to smuggle information into the country periodically in order  
to counteract the regime’s media representations of the opposition  
activists and the various ethnic nationality groups and to raise  
awareness of the plight of ethnic minorities in rural areas (Brooten 
2003; Smith 1991). 

During the 1990s the emergence of private monthly magazines was 
an important development, starting with business-oriented magazines  
that told stories of Burmese living abroad that would not have  
previously been allowed (Allott 1993). These magazines featured articles, 
cartoons, poems, foreign news features and eye-catching photographs, 

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   24 8/4/19   10:29 am



Myanmar Media Historically and the Challenges of Transition 25

as well as many short stories, which Allott (1993) argues was “the 
most popular and important literary genre in Burma” (p. 23; see also 
Allott 1994; Brooten 2003; Kumar 2014). Many were fanzines focused on 
Myanmar celebrities. These monthlies were a refreshing alternative to 
the dry state-run newspapers, and the short stories they contained often 
used metaphor, allusion and irony to express ideas indirectly to avoid 
the censors. Nevertheless, like all non-state publications, including novels 
and other books, they had to undergo review by the Press Scrutiny 
Board after they were printed, creating strong pressure for authors 
and publishers to self-censor to avoid having to alter existing physical 
copies, especially given the increasing cost of paper (Allott 1993). This 
eventually changed with the introduction of computers in the 1990s, 
when pre-publication review and censorship replaced the older system 
(Leehey 2005). These private monthlies set the ground for the private 
weeklies that appeared in the early 2000s, and the newsweeklies that 
later followed in the mid-2000s. The first private weekly was a soccer 
journal, because soccer was a very popular sport and an easy money 
maker. The Myanmar Times was one of the prominent newsweeklies, 
launched in 2000 by Sonny Swe, the son of military intelligence 
head Brigadier General Thein Swe, in partnership with Australian  
businessman Ross Dunkley. Despite criticism that it was able to  
operate due to its close ties with the military, it quickly became one 
of the standard-bearers of journalism inside the country. Perhaps more 
than any other outlet, it has had a tempestuous history, including 
in 2004 when Sonny Swe was thrown into prison for nine years,  
ostensibly for violating censorship regulations. His father was also 
imprisoned as part of a military purge that saw military intelligence 
disbanded. 

After 1988 the broadcast sector remained largely controlled by  
the government, but expanded to include the military and a few  
select private interests. In addition to state-run broadcasting, which  
began in 1936 during the colonial period and was named the Burma 
Broadcasting Service (BBS)11 in 1946, the military launched Myawaddy  
TV on 27 March 1995, Burmese Armed Forces Day. In 2004 the regime 
entered into a joint venture with Forever Group to launch MRTV-4, 
and in 2010 established another lucrative broadcast joint venture with 
Shwe Than Lwin Media Co Ltd., the owner of the pay TV network 

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   25 8/4/19   10:29 am



26 Brooten, McElhone and Venkiteswaran

SkyNet, a direct-to-home satellite service. In 2005 the exiled Democratic 
Voice of Burma (now called DVB Multimedia Group) became the first 
Burmese satellite broadcaster, beaming into the country from exile. 
Government control was also undermined by the emergence of black 
market satellite dishes (Reporters Without Borders 2010a). The nationwide  
state broadcaster, Myanmar Radio, was launched in 1960 as an AM 
station and remained the only radio service in the country until the 
launch of Yangon City FM in 2001. Yangon City FM was one of seven 
FM stations which were established as joint ventures between the 
government and private companies (business cronies) over the next 
ten years. Additional state-controlled stations were later launched, 
including Thazin FM in 2008 by the Ministry of Defence and Myanma 
Radio Athan by MRTV and the Ministry of Information (Nwe Nwe 
Aye 2012; UNESCO and IMS 2016). 

Documentary filmmaking was challenging in the aftermath of the 
1988 uprisings. The craft was not developed inside the country and, 
given the pervasive climate of censorship and fear, foreign filmmakers 
had difficulties getting visas, let alone accessing people willing to 
talk with them. Those who were able to get a permit to film inside 
the country were stuck with a government “minder” who controlled 
where they could travel and what they could film, and, even if the 
filming was successful, it was challenging to get the film safely out 
of the country, past the eyes of the customs agents (Schlaefli 2016). A 
new surge of documentary filmmaking began to emerge in the mid-
2000s, however, with classes and workshops offered at the Yangon Film  
School (YFS) and the Alliance Française (Aung Min 2012; Schlaefli  
2016). YFS, established in 2005 by Anglo-Burmese filmmaker Lindsey 
Merrison, is officially a Berlin-based non-profit organization but was 
established to support young Myanmar filmmakers. Since its founding, 
YFS has produced almost two hundred films — including several award-
winners — that have screened in film festivals around the world. YFS 
also creates films for local and international development organizations 
working in Myanmar, and trains their students to help local people 
in marginalized communities shoot their own films (Schlaefli 2016). A 
more detailed history of the Myanmar film and video industry and the 
impact of the transition are the focus of the chapter by Jane Ferguson 
in this volume.

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   26 8/4/19   10:29 am



Myanmar Media Historically and the Challenges of Transition 27

In the late 1990s and early 2000s, local punk and hip-hop bands 
emerged on to the Burmese music scene. Punk rock lyrics were overtly 
anti-establishment, performed by bands like No U-Turn and Side  
Effect. The first ever hip-hop group, ACID, was formed in 2000 by 
Zayar Thaw (who would later be elected as an NLD legislator) and 
three other musicians — Annaga, Hein Zaw and Yan Yan Chan. The 
band had to submit their lyrics, demo tapes, finished recordings and 
cover art for the approval of the censors (Denby 2012), and they 
got into trouble for lyrics that were pro-democracy and pro-social 
justice.12 The punk bands later used their performances to counter  
hate speech (Hindstrom 2015), while members of Generation Wave 
used hip-hop and other art forms to engage young people in politics  
during the transition (Freemuse 2011). In this volume, Heather MacLachlan 
provides an overview of changes in the music industry during the 
early transition period.

The internet’s development in Burma was slow and from the start 
highly controlled. In 1996 the military regime launched its own website, 
Myanmar.com, as well as a Computer Science and Development Law 
which wielded an automatic seven to fifteen years’ jail term for anyone 
who set up or had links to a computer network without the prior 
approval of the state Myanmar Posts and Telecommunications (MPT) 
service.13 The MPT began providing an email service in 1997 and 
launched the first dial-up internet service in 1999, but the use of these 
services was limited by their exorbitant cost and access remained out 
of reach for most Burmese (Chon 2001; Zarny Win 2001). In early 2000 
the regime listed a series of regulations for internet users, including 
prohibiting any writings “detrimental to the interests of the Union of 
Myanmar” or related to politics, making account holders responsible  
for all activity on their accounts, prohibiting hacking or other misuse, 
and requiring permission to publish web pages (“Regulations for 
Internet Users” 2000). 

The government was clearly concerned about the impact of new 
information technologies. Despite allowing citizens access to email 
accounts, all messages had to pass through a central server controlled 
by the military, where they could be held up for hours waiting for the 
censors to read them (Neumann 2002; Zarny Win 2001). Early internet 
cafes in Rangoon only allowed access to members, and services were 
limited to an “Intranet” of government-approved sites. Membership 

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   27 8/4/19   10:29 am



28 Brooten, McElhone and Venkiteswaran

fees and monthly service charges kept these off-limits to all but the 
country’s elite. Several studies in the mid-2000s found that the regime 
was actively using filtering and surveillance tools to monitor and  
censor the internet through its two internet service providers — MPT 
and the first private provider, Bagan CyberTech (OpenNet Initiative 
2005; Villeneuve 2007). The early development of the internet and the 
rise of Myanmar blogging culture is further detailed in this volume 
by Kamran Emad and Erin McAuliffe, in the context of privacy 
risks, as well as by Htaike Htaike Aung and Wai Myo Htut for the 
telecommunications sector. 

2007 Saffron Revolution and 2008 Cyclone Nargis

In September 2007 an estimated hundred thousand monks, students and 
activists marched in the streets of more than twenty-five Burmese cities 
and towns calling for democracy, and the protests gained worldwide 
attention. The military regime declared martial law, banned foreign 
journalists and suppressed news of the protests. Yet citizen reporters 
and bloggers used their cell phones and digital cameras to upload 
information and images to the internet, where they were picked up 
by exiled media and transnational news networks. The amateur video 
of the fatal shooting of Japanese journalist Kenji Nagai at close range 
by a Burmese soldier attracted worldwide attention when it was aired 
on Japanese and other international television networks. Additional 
footage of violence against unarmed protestors was smuggled out and 
aired internationally. In response the military junta shut down official 
internet access and soldiers began targeting those with cameras (Brooten 
2008a). The exiled broadcaster Democratic Voice of Burma used a 
BGAN (broadband global area network) satellite terminal to access the 
internet inside the country, thus circumventing the junta’s attempts to 
control information flows (Khin Maung Win, personal communication, 
11 September 2017). More than 6,000 people were arrested, including 
approximately 1,400 monks, between August and October 2007 (ALTSEAN 
Burma 2007). The figures for the death toll differ; the government 
claimed only 13 people were killed, the UN human rights envoy on 
Burma said 31 people had died, while the Democratic Voice of Burma 
reported that 138 people had been killed (Zarni Mann 2013). 

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   28 8/4/19   10:29 am



Myanmar Media Historically and the Challenges of Transition 29

Less than a year later, in May 2008, an estimated 130,000 people  
lost their lives during the devastating Cyclone Nargis, the largest  
natural disaster in the country’s recorded history. The official government 
death toll was grossly underestimated from the start, as the junta 
attempted to reduce the catastrophe’s political impact, preventing 
aid workers from reporting on the extent of the damage by keeping 
them out of the affected areas (Brooten 2008a). The UN estimated that  
2.4 million people were affected by the devastation and that by early 
June 2008 only 1.3 million of these people had received even the most 
basic assistance, which was inadequate and below minimum requirements 
(UN 2008). The junta was criticized for its secrecy and obsession with 
security that delayed responses to the humanitarian crisis by keeping 
many aid workers and aid out of the country for weeks following the 
cyclone (Brooten 2008a). Despite the devastation and calls to postpone 
the nominal constitutional referendum — the first step in the regime’s 
“Seven-Step Roadmap to Democracy” — the vote was held on 10 
May in all but the five hardest-hit regions. For these five regions the 
referendum was postponed, but only until 24 May. 

The Saffron Revolution and Cyclone Nargis both had an impact  
on the media sector. Audiences for Burma’s exiled media skyrocketed,  
and the editors of the more established media — such as Aung Zaw  
of The Irrawaddy, Soe Myint of Mizzima, and Aye Chan Naing and  
Khin Maung Win of the Democratic Voice of Burma (DVB) — took on 
new roles as analysts for international news outlets (Brooten 2011a). 
There was almost no reporting of the Saffron Revolution inside Burma, 
but during Cyclone Nargis the regime started relaxing its controls.

These two events also triggered an increase in aid and development 
efforts. In 2008, Myanmar’s first indigenous adult training and research 
institute, Myanmar Egress, founded an in-house media-training 
centre (IMS 2012). Donor support to many of Burma’s exiled media  
increased, and with it the ability of these media to continue building 
networks inside the country. This expanded support, along with the 
transnational pro-democracy movement and technological advances, 
continued to strengthen the media inside and operating in exile and 
along the country’s borderlands. Nevertheless, this did not happen  
uniformly, and the larger, more developed groups tended to benefit  
most, rather than the smaller, ethnic or community-based media 
(Brooten 2003). These efforts are explored in more detail in Jane Madlyn  

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   29 8/4/19   10:29 am



30 Brooten, McElhone and Venkiteswaran

McElhone and Lisa Brooten’s chapter on media development in this 
volume.

Many actors, musicians and performers responded to the cyclone by 
carrying out fundraising initiatives. In August 2008 the Burmese band 
Iron Cross performed in a concert at the Thuwanah Sports Stadium in 
Rangoon to raise money for the victims. The audience of fifty thousand 
was said to be the largest ever in the history of Burma (The Irrawaddy 
2008). The junta allowed certain artist associations to organize concerts 
and shows to raise funds, but other groups were banned, such as the 
Moustache Brothers, a comedy troupe from Mandalay known to be 
supportive of the pro-democracy movement and whose members had 
served time in jail for their stinging critiques of the military (Cho 2008; 
Menendez and Hodgson 2013). A well-known a-nyeint comedy troupe, 
Thee Lay Thee and Say Yaung Zon, toured several countries telling 
jokes and performing skits that mocked the junta. The junta banned 
a recording of their performances that became a huge hit after being 
circulated outside of the country as well as clandestinely inside it on 
VCD (The Irrawaddy 2008). 

This overview provides some indication of the historical events 
and patterns that shaped the country before the quasi-civilian Thein 
Sein administration began its legislative changes in 2010 and 2011. 
Contemporary events cannot be fully understood without some knowledge 
of how this history and its legacies have created both opportunities 
and challenges for those working to develop, diversify and democratize 
Myanmar media.

The Media Landscape Today: 2010–Present 

When the current period of reform began, the media sector was vibrant 
but significantly restricted. There were about two hundred weekly and 
monthly journals and magazines in the private print market, covering 
news, sports and lifestyle. Many privately owned publications were 
associated directly or indirectly with high-ranking members of the 
army, including some individuals who also held cabinet positions 
(Nwe Nwe Aye 2012). Even then, few were spared the pre-publication 
censorship rules, and in this environment it was difficult to find truly 
independent publications. The government, military and a few select 

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   30 8/4/19   10:29 am



Myanmar Media Historically and the Challenges of Transition 31

business partners retained control over the broadcast sector. Significant 
restrictions continued to limit artistic freedoms. The telecommunications 
sector was stagnant, with exorbitant prices for SIM cards and very 
little infrastructural development. The internet was less regulated than  
other media in the country, but access was limited to less than  
one per cent of the population (Crouch 2016). 

It is not surprising that media are now functioning as agents 
of change, reflecting internal divisions within the country, but their 
roles remain varied. The military and its former foes in the NLD-
led government are struggling to define new power relationships 
and to change the old ways of doing things, but have challenged 
many media’s efforts to act as agents of restraint, and have in many 
ways encouraged media to act as agents of stability, reproducing 
persistent old patterns and habits. At the same time, other media 
resist change as agents of stability, reproducing persistent old habits  
and patterns. And while new opportunities are opening up for  
Myanmar media, there remain significant barriers to their development 
as agents of restraint and change, independent of state and corporate 
interests. These include problematic laws, government control of 
infrastructure, economic challenges, bureaucratic hurdles, restricted access 
to information, and the rise of online bullying and hate speech. Much 
of this has been exacerbated by the meteoric nature of recent change, 
perhaps most obvious in the rapid growth in telecommunications in 
the country.

Growth in Telecommunications

In 2011 only one per cent of the population was online, but by 2015 
Myanmar was the fourth fastest growing telecommunications market 
in the world (Trautwein 2015). By 2016 the telecommunications sector 
was the single most important draw for foreign direct investment in  
the country, raising concerns about other sectors of the economy 
(Samarajiva 2016). Myanmar was in 2017 considered the fastest-
growing smartphone society in the world — an estimated 95 per cent 
of the population has access to mobile services and 85 per cent of the 
phones they are using are smartphones (Heijmans 2017). These figures, 
however, are based on the number of SIM cards purchased. The number  

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   31 8/4/19   10:29 am



32 Brooten, McElhone and Venkiteswaran

of towers that extend mobile penetration is much more limited,  
particularly in remote regions (Aung Kyaw Nyunt 2016; Heijmans  
2017). As such, only an estimated 40 per cent of the population actually 
has access to the internet, either through mobile or broadband, although 
that number is rapidly increasing (Internet in Myanmar 2017). Broadband 
penetration initially lagged behind mobile but it is now growing quickly. 
Nevertheless, wired broadband may become increasingly irrelevant as 
mobile continues to proliferate and prices continue to drop. 

This rapid growth in mobile services has largely replaced the need 
for internet cafes for online communication, although they still function 
in some areas so that people can charge their phones and connect to 
wireless internet, as explained by Htaike Htaike Aung and Wai Myo 
Htut in this volume. In rural areas, many people are now getting 
their news through online sources, especially Facebook, displacing 
radio as a primary source of information. Facebook and Viber have 
become Myanmar’s most popular news dissemination and messaging 
sites. The number of digital media has grown, with popular online 
news aggregators attracting large audiences. Access to social media 
on mobile phones has for the first time given people direct access to 
politicians and other high-profile people, as discussed in this volume 
by Yan Naung Oak and Lisa Brooten, who explore the use of Facebook 
by high-profile figures in Myanmar and assess the platform’s role in 
efforts to develop a more diverse public sphere. The rapid rise in social 
media use has led more people to express their political views, at the 
cost of promoting intolerance against ethnic and religious communities 
(Lee 2016), an issue discussed by Sarah Oh and Eaint Thiri Thu in this 
volume. Another concern is the lack of basic literacy about privacy 
rights and risks in this new digital age, as discussed in the chapter 
by Kamran Emad and Erin McAuliffe.

Political Economy of Myanmar Media 

To a large measure, the Myanmar media landscape is controlled by 
military and political figures and their business allies, especially the 
broadcast and daily newspaper sectors. Which forms of ownership 
regulation will be introduced and to what extent the state will retain 
control over infrastructure such as broadcast towers, printing stations 

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   32 8/4/19   10:29 am



Myanmar Media Historically and the Challenges of Transition 33

and distribution networks remains to be seen. Key needs include 
increased transparency regarding media ownership, mechanisms to 
establish and maintain a source of public information about media 
operations, opportunities for public input and feedback about the role 
of media in Myanmar, and regulation that serves the public interest. 
The Myanmar people have embraced the information age and the recent 
opening and, despite recent setbacks, many groups are working hard 
to keep these new forms of access open.

Notwithstanding the dominance of the state and military in the 
Myanmar media landscape, private media have existed for some time, 
even though many are owned by cronies of army officials, families of 
high-ranking ministers or generals, or by people known to be close to 
them. The political opening has done little to transform the established 
patterns of highly concentrated ownership. This is demonstrated by 
the private and independent media outlets that struggle to sustain 
their operations against the dominance of state-run media and those 
owned by business elites. Assessing the political economy of Myanmar 
media is a difficult task because each of the government-crony joint 
ventures was established without any form of reporting requirement 
regarding ownership structure or revenues, and because various  
secondary sources and government websites often report inconsistent 
information (Smith 1991). This is a research lacuna that needs to be 
addressed in much greater detail as soon as possible to promote 
transparency in the media sector. We endeavour here to map the 
prominent players. In doing so, we distinguish between state-run media, 
which until recently were military controlled, and private sector media, 
although these categories are far from exclusive, as already indicated, 
and their many intersections and relationships need to be mapped out 
with much more clarity.

One example of the blurring of the state-run/private distinction  
is in the telecommunications sector. Telecommunication services were  
first provided by the state-owned MPT, but they were controlled, 
expensive, and limited to certain areas, much like the subsequent  
initial access to mobile services and the internet. Until 2013, internet 
connections were provided by Yatanaporn Teleport, RedLink and 
SkyNet MPS, joint ventures with the regime that depended on  
MPT’s communications infrastructure (Song 2013). The two sons of 

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   33 8/4/19   10:29 am



34 Brooten, McElhone and Venkiteswaran

Shwe Mann, the former chairman of the lower house in parliament 
from the military-backed USDP — Toe Naing Mann and Aung Thet 
Mann — founded the second private internet service provider, RedLink 
Communications, in 2008.14

In 2013, after the sector was liberalized, two foreign private 
companies entered the market: Norway’s Telenor AS and Qatar’s 
Ooredoo QSC. In January 2017 a fourth licence was awarded to a 
joint venture between Vietnam’s military-run Viettel and two local  
companies, one of which belongs to the Myanmar army (Reuters 
2017). By the end of 2016 there were more than fifteen internet service 
providers in the country (Internet in Myanmar 2016).

State-run Media

For a long time the military was the state in Burma. More recently, 
however, the state-run media have come under the control of the 
government, and they need to be considered separately from the 
military-run media. In the print sector the government owns two 
national dailies — the Myanmar-language Kyemon (The Mirror) and 
Myanma Alinn — and has a joint venture with Global Direct Link to 
run the English-language Global New Light of Myanmar. The government 
runs and manages the state broadcaster MRTV as well as a variety of 
state-private joint ventures. Its most notable broadcast joint ventures  
are with Skynet, started in 2010 and owned by Shwe Than Lwin  
Media Co Ltd, and with Forever Group, which has run MRTV-4 since 
2004 (Nwe Nwe Aye 2012).15 The government also runs AM radio 
stations and has joint ventures with a variety of companies that run FM 
stations, including Zaykabar Co, Shwe Taung Group of Companies and 
Htoo Group of Companies (Nwe Nwe Aye 2012). The five companies 
awarded two-year digital television channel contracts in April 2017 
to run joint ventures with the Ministry of Information include DVB 
Multimedia Co Ltd, Mizzima Co Ltd, Young Investment Group Co 
Ltd, Fortune International Co Ltd and Kaung Myanmar Aung Co Ltd.

The military publishes two dailies — the national Myawaddy Daily 
and the Yadanabone Daily in Mandalay — and owns its own television 
channel, Myawaddy, and radio station, Thazin FM (Nwe Nwe Aye 
2012). It also publishes several magazines.

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   34 8/4/19   10:29 am



Myanmar Media Historically and the Challenges of Transition 35

Private Media

The country has seven private national dailies: 7Day, Daily Eleven, The 
Voice Daily, two editions of The Myanmar Times (English language and 
Myanmar language), The Standard Time Daily and Democracy Today. 
Daily Eleven is part of the Eleven Media Group established by Than 
Htut Aung in 2000. The group began by publishing sports journals 
and, since 2005, newsweeklies and bi-weeklies. It was one of the first 
media outlets to publish a daily, in May 2013 (Meston 2013). The 
7Day daily and weekly publications are owned by Thaung Su Nyein  
through his media company Information Matrix Co Ltd, which started 
with a magazine on information technology and now includes a  
series of popular journals. He is the son of Win Aung, the late  
foreign minister (BBC 2013). The Voice Daily is part of the stable of 
publications owned by the Myanmar Partners Think Tank Group 
affiliated with the development organization Myanmar Egress, which 
first published the Living Color business magazine in 1995. The Voice 
Weekly was launched in 2004 and began publishing a daily in 2015. 
Myanmar Egress founding member, the late Nay Win Maung, was the 
son of a military officer and was known to be close to the lower house 
chairman Shwe Mann. He later, however, handed over Living Color 
magazine to Ye Naing Win, whose father is the ex-military intelligence 
chief General Khin Nyunt (Aung Din 2011).16

Set up in 2000 by Australian Ross Dunkley and Sonny Swe, The 
Myanmar Times has had various owners with military and government 
connections. It has also had a tumultuous history, with both its 
founders serving stints in prison. In February 2014, business tycoon 
Thein Tun, widely known as the man who brought Pepsi to Myanmar, 
became the majority shareholder of the company (Mizzima 2014). From 
the start the company was perceived as pro-establishment, and at 
times pro-junta, due to its connections with prominent figures in the  
government. But under the junta it also faced tremendous pressure 
and censorship (Gleeson 2017). Since Sonny Swe’s release from prison 
in 2013, he has had an active presence in the media sector; first as  
deputy CEO of Myanmar Consolidated Media Ltd, the owner and 
operator of The Myanmar Times, then as CEO of Mizzima and majority 
shareholder, and now as founder and CEO of Black Knight Media, 
the owner of Frontier Media. Frontier has steadily become one of the 

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   35 8/4/19   10:29 am



36 Brooten, McElhone and Venkiteswaran

most respected journalism outfits in Myanmar, with a reputation for 
tackling taboo topics. Sonny says people still think of him as the son 
of a general, but that the military has always hated him “for pushing 
boundaries and revealing the truth”.17

Shwe Than Lwin owns SkyNet and Democracy Today. The publisher 
for Democracy Today is listed as Ko Ko, who is chairman of the Yangon 
Media Group and also publisher of the Yangon Times (Burrett 2017). 
Meanwhile, a construction company — Three Friends Construction — 
is a newcomer to the media business, publishing The Standard Times 
(Sandar Lwin 2013). 

There are also hundreds of other weekly and monthly journals 
and magazines. The owner of Popular Journal and Popular News Journal, 
Nan Kalayar Win, is the daughter of former Secretary 3 of the SLORC, 
Lt-Gen Win Myint. The owners of Snapshot Journal (Myat Khaing) and 
Envoy Journal (Maung Maung) were close allies of the former Minister 
of Information and Culture from the State Peace and Development 
Council (SPDC), Brigadier General Kyaw Hsan (Aung Din 2011). 

In the broadcast sector, two private companies — Forever Group 
and Skynet — have well-established joint ventures with the state and, 
along with state-run broadcasting, dominate the sector. The private 
broadcast company DVB Multimedia Co Ltd, referenced earlier, con-
tinues to broadcast via satellite from Thailand, and is considered the 
country’s only independent news broadcaster. This status, however, may  
change, as the DVB Multimedia Group is one of five entities to have  
been awarded digital broadcasting contracts in 2017. These companies’ 
permits will need to be renewed in two years or once the by-laws for the  
Broadcasting Law have been approved and implemented. The concern 
is that this partnership may jeopardize DVB’s editorial independence.

A unique aspect of Myanmar’s media landscape is the presence 
of formerly exiled media entities that have returned to the country  
to continue their work. One of the most prominent is the DVB  
Multimedia Group, along with The Irrawaddy and Mizzima. Supported, 
historically, and in some cases currently, by institutional donors, these 
media are now tackling the challenges of sustainability in a competitive 
playing field with other private media that had already been established 
inside the country, and where state, military and crony media have 
significant advantages. 

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   36 8/4/19   10:29 am



Myanmar Media Historically and the Challenges of Transition 37

Mingalar Company Ltd is the largest film distributor in the country, 
reportedly controlling eighty per cent of the domestic cinema trade 
(Buncombe and Htusan 2012). It owns six of Yangon’s most popular 
cinemas. Mingalar entered the business in 1999, securing three cinemas  
in Yangon and two in Mandalay when the military regime eased  
economic restrictions on some sectors and privatized the ownership of 
cinema halls (AP 1999). The property developer Shwe Taung Group 
controls most of the remaining market, along with other newcomers 
that offer newer and better-equipped cinemas (Nandar Aung 2017). 
The push to refurbish old cinemas and build new ones has partly been 
due to the re-entry of U.S.-based 20th Century Fox International. The 
company pulled out of the country after the 1962 coup. It subsequently 
struck a deal in 2012 with Mingalar as its local distributor (Buncombe 
and Htusan 2012). Jane Ferguson analyses the current state of the film 
and video industry in her chapter in this volume.

The transition has seen some realignment of media ownership, 
although many of the players remain the same as in the junta era. 
The overall environment for media and expression, however, has not 
improved since the election of the National League for Democracy. By 
most accounts, it has worsened when compared with the initial changes 
made under the Thein Sein administration.

Thein Sein Administration

After the quasi-civilian government was installed by the military junta in  
2011, with Thein Sein as president, changes in the media sector began in  
earnest. That year, local publications were allowed for the first time to 
publish articles, interviews and photographs of Aung San Suu Kyi, as well  
as articles written by her. Pre-publication censorship was abolished in 
August 2012, along with the censorship body and sixteen loosely worded 
guidelines for content that had held editors accountable for “sensitive” 
content deemed harmful to national security or “the dignity of the state” 
(Kumar 2014, p. 76). Journalists began reporting on previously taboo  
topics, and the digital space opened up with the liberalization of the 
telecommunications sector. An Interim Press Council was created. In 
April 2013 the first private daily newspaper licences — twenty-six in 
total — were handed out. And in 2014 thirteen dailies entered the 
market. International news agencies opened offices inside the country 

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   37 8/4/19   10:29 am



38 Brooten, McElhone and Venkiteswaran

with their own foreign correspondents, although visas were becoming 
more difficult to obtain and local journalists working with foreign 
media have come under threat while covering the crisis in Rakhine 
State (Brooten and Verbruggen 2017; Crispin 2018; Dickinson 2017). 
The majority of exiled media returned. Susan Banki and Ja Seng Ing 
provide an analysis of the changes faced by one of these outlets — The 
Irrawaddy — as it made the move back to the country. Ethnic media 
in the borderlands also began moving back, alongside nascent start-
ups publishing and broadcasting in Myanmar and ethnic languages, a 
transformation which Jane Madlyn McElhone overviews in this volume. 

The abolition of pre-publication censorship benefitted the artistic 
industries. Myanmar hosted its first independent international literary 
festival in February 2013 (VOA 2013). Filmmakers highlighted themes 
that were formerly off-limits, including politics and social justice. The 
film industry had been limited by the 1996 Television and Video Law 
that required all films and videos to be vetted prior to exhibition, but 
in December 2011 the Minister of Information and Culture, Kyaw San, 
announced that censorship of film and video would be relaxed. Films  
that were previously restricted in the country were subsequently  
permitted to screen, including Burma VJ, about the video journalists  
who reported on the 2007 Saffron Revolution and the government’s 
response, and Nargis, by a group of young filmmakers from the Yangon 
Film School about the aftermath of the 2008 cyclone and the plight of 
its victims (Aung Min 2012; Harris 2013). Yet, nudity and sex remained 
off limits, and the horror genre was often banned (Harris 2013). In this 
volume, Mon Mon Myat discusses the impact of the Human Rights 
Human Dignity Film Festival, including films blocked by the film 
censorship board such as Sittwe and Twilight over Burma, the latter after 
the NLD came into power. 

The partial relaxing of pre-exhibition censorship for artistic works 
created a new openness and a freer space for music, comedy and 
traditional forms of satirical critique that were previously banned, 
yet bureaucratic hurdles and the highly restrictive legal framework 
have continued to present challenges (Harris 2013). For example, live 
music performances required advance permits from multiple levels of 
government, while public performances have often been controlled 
through the use of Section 505 of the penal code and Section 18 of 
the Peaceful Assembly and Peaceful Procession Law (Harris 2013). The  

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   38 8/4/19   10:29 am



Myanmar Media Historically and the Challenges of Transition 39

often broad and arbitrary interpretations of the law have muddied the 
terms by which art has been judged political or offensive. Heather 
MacLachlan brings to this volume a discussion of changes in the music 
industry during the transition period. Reflecting on the opening of space 
for writers and poets, Ma Thida highlights the lingering culture of fear 
that challenges efforts to promote and defend freedom of expression. 

Coverage of the 2015 parliamentary elections, while flawed, was 
fairer and more transparent than coverage of the 2010 nominal elections 
staged by the military junta, yet journalists had to contend with  
significant problems in gaining access and reporting freely. The military 
regime conducted elections on 7 November 2010, the fifth step of  
its so-called Roadmap to Democracy. However, the Union Election 
Commission (UEC), which was directly appointed by the regime,  
issued restrictions on opposition political parties and media (SEAPA 
2011). Political parties not contesting the election were deregistered, 
including the NLD. In March 2010 the Press Scrutiny and Registration 
Board issued directives to the media to not publish interviews with 
opposition leaders or discuss the electoral laws (Kumar 2014, p. 73). 
Commentary about the 2008 constitution was added to the list of 
restrictions in July 2010, and in October the regime announced it was 
not granting press visas to foreign journalists who wanted to cover 
the elections (Kumar 2014). Local journalists working for foreign media 
reported being followed and photographed by Myanmar police and 
security agents (Kumar 2014). Those who tried to evade the authorities 
were arrested and deported, including Toru Yamaji, the head of the 
Tokyo-based news agency APF (Reporters Without Borders 2010b). 
Aung San Suu Kyi was released six days after the elections, on  
13 November, an event which was widely attended by the media. But 
at least ten publications were suspended for between one and three 
weeks for what the censors claimed was overly extensive coverage of 
the opposition leader (Nay Thwin 2010). The pre-election coverage of 
the November 2015 parliamentary elections faced fewer restrictions 
than in 2010 but it was still lacking in many ways. In her chapter, 
Carine Jacquet discusses the interactions between the Union Election 
Commission and journalists during the elections. 

A rollback on media freedom and free expression began in 2014 
under the Thein Sein administration, a few scant years after the  
political opening. Many people were charged that year under internet  

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   39 8/4/19   10:29 am



40 Brooten, McElhone and Venkiteswaran

or peaceful assembly and association laws, and the Committee to  
Protect Journalists included Myanmar in its 2015 list of the world’s 
ten most censored countries (CPJ 2015). Chapters in this volume on 
the legal framework and media in the ethnic states highlight the risks 
journalists face from the military, as demonstrated by the killing of 
freelance reporter Aung Kyaw Naing (also known as Par Gyi) while in 
military custody in 2014. That same year, the CEO and four journalists 
from the weekly Unity Journal were convicted under the Official Secrets 
Act for reporting on a military facility. They were subsequently pardoned 
in a political prisoner amnesty when the NLD formed the government 
in April 2016.

NLD-led Government

Despite the change in government, private media continue to struggle 
to survive in the market. Many outlets have closed down due in part to 
competition from highly subsidized state media, as well as inexperience 
and a lack of access to capital. The situation is particularly dire in the 
ethnic states and regions (MDIF 2018). More advertisers are moving 
to state media in search of larger audiences and closer ties with 
the NLD government. The rush to set up new dailies following the 
country’s political opening has been dampened by the harsh realities of  
sustaining media businesses (Downing 2015). By the end of 2016, the 
number of dailies had shrunk to six, and a seventh daily was launched 
in early 2017. 

Digital freedom has suffered, with Section 66(d) of the Tele-
communications Law being used to silence critics of the government and  
the military, while threats against journalists have increased. The media  
community and observers were shocked when a journalist was murdered 
in December 2016, despite the NLD being in power. Soe Moe Tun, 
who worked for Daily Eleven News in Monywa, Sagaing Region, was 
killed while reporting on illegal logging (ARTICLE 19 2016). Access  
to conflict zones has been restricted, preventing independent coverage  
of the humanitarian crisis in northern Rakhine State and limiting 
coverage of the growing conflicts in Kachin and Shan States. Self-
censorship remains entrenched. In this volume, journalist Lawi 
Weng writes about his experiences reporting from the conflict areas, 
while journalism trainer Ye Naing Moe shares his observations with  

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   40 8/4/19   10:29 am



Myanmar Media Historically and the Challenges of Transition 41

interviewers Nai Nai and Jane Madlyn McElhone about the challenges 
facing journalists in the new political environment.

Apart from the state apparatus, non-state actors — in particular, 
Buddhist hardliners — have also used the laws to harass individuals. 
Journalist Swe Win of Myanmar Now is among those who have been 
targeted by the radical Buddhist organization Ma Ba Tha, in his case 
using Section 66(d) of the Telecommunications Law. In March 2017, 
members of the punk band Rebel Riot were pressured to apologize to 
Ma Ba Tha over a photo posted on their Facebook page that showed 
them dressed up as Jesus, Shiva and Buddha during their performance. 
Band member Kyaw Thu Win was quoted as saying that they had been  
criticized online for “insulting” Buddhism (Hpraw Pan Lee 2017). 

The most high-profile case under the NLD administration by 
far, however, has been the arrest and conviction of the two Reuters 
journalists Wa Lone and Kyaw Soe Oo, discussed at the beginning of this 
chapter. No other case has so clearly encapsulated the disappointment 
of the media community in the elected NLD representatives. This case 
demonstrates as well that the biggest test so far of the Thein Sein and 
NLD governments has undoubtably been the Rohingya crisis.

Media and the Rohingya Situation

More than any other crisis, the communal violence in Rakhine State that  
first erupted in 2012, and then intensified in 2017, has exposed tensions 
and schisms in the country and tested the extent and integrity of the  
political opening, including media freedom, free expression, and 
journalistic ethics and professionalism. This is especially the case when 
journalists tackle taboo issues such as religion, ethnic rights, the military 
and charges of ethnic cleansing and genocide. Journalists’ access to the 
affected areas in Rakhine State has been restricted, leading to reliance 
on official sources and distorted or incomplete coverage (Brooten and 
Verbruggen 2017; Frontier Myanmar 2016). Few Myanmar media outlets 
have covered violence committed against the Rohingya, and there is a  
widespread lack of self-critique among Myanmar journalists who merely  
repeat the official line (Ye Naing Moe, personal communication,  
20 September 2017; see also Myanmar Institute for Democracy 2017). 
Myanmar media have been highly critical of foreign media, accusing 
them of an overemphasis on human rights and not enough on national 

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   41 8/4/19   10:29 am



42 Brooten, McElhone and Venkiteswaran

security. Local and foreign journalists who report critically about the 
military’s operations in Rakhine State face accusations from their  
peers for exaggerating or false reporting. In her chapter in this volume, 
Eaint Thiri Thu reflects on how military rule has affected reporting 
of the plight of the Rohingya and the difficulties journalists face in 
accessing the truth.

Social media platforms, especially Facebook, have been used to spread 
rumours and hate speech, provoking violent reactions. The spread of 
hateful messages and their consequences for the safety of journalists 
and civilians are especially evident in the violence in Rakhine State, 
where most of the messages tend to be anti-Muslim or anti-Rohingya 
(Davis 2017; Wade 2017). Evidence now demonstrates that Facebook was  
used in a systematic campaign by military personnel (Mozur 2018).  
Wade (2017) documents the use of seminars and local media to 
propagandize against the Rohingya, and assesses how the propaganda, 
“not just in leaflets and statements [by Ma Ba Tha and other nationalist 
monks], but in domestic media of all stripes, state-owned and private 
— left little mental space within the Buddhist communities of Rakhine 
State to consider the Rohingya as anything but menacing” (p. 118). 
Journalists who use Facebook or Twitter to provide live reports from 
an incident or press briefing have been subject to online harassment 
and attacks by those who think the content is sympathetic to the 
Rohingya. Even journalists from Rakhine working with local media 
have encountered hostile responses and death threats from the public 
when covering the conflict on the ground, as they are perceived to be 
biased (Mratt Kyaw Thu 2017). Sarah Oh writes in this volume about 
individuals and campaigns that emerged in response to the communal 
conflict and the surge in hate speech. 

Facebook’s role in the violence has been much critiqued. During 
an interview in April 2018, the platform’s founder, Mark Zuckerberg, 
acknowledged that he was concerned about the potential dangers of 
Facebook misuse in Myanmar (Klein 2018). The interview shed light 
on his lack of awareness of the situation on the ground. He referenced 
an attempt to thwart an incitement of communal violence between 
Buddhists and Muslims in Myanmar, and praised the effectiveness of 
Facebook’s systems (he specifically used the phrase “our systems”) for 
monitoring such attempts to incite violence. In fact, this particular case 
was identified and reported by civil society in Myanmar, and it took 

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   42 8/4/19   10:29 am



Myanmar Media Historically and the Challenges of Transition 43

several days for Facebook to take action. The civil society groups in 
Myanmar who initially identified and reported this incident sent an  
open letter to Zuckerberg, criticizing Facebook’s over-reliance on third 
parties, absence of a proper mechanism for emergency escalation, reticence 
to engage local stakeholders around systemic solutions, and lack of 
transparency (Phandeeyar et al. 2018). While Facebook is reportedly 
continuing efforts to improve its ability to respond to notifications of 
abuse and to monitor and remove hate speech proactively (Facebook, 
15 August 2018), civil society activists remain unconvinced that the 
company’s commitment to improving the situation and ending the 
resulting violence is on par with its commitment to improving its 
own reputation.

Capturing the complex and fast-moving Rakhine and Rohingya 
situation and the media’s response to it has been one of the more 
challenging aspects of compiling this volume.

Assembling This Volume

Assembling Myanmar Media in Transition presented many challenges, 
notably the concern that the information would become outdated by 
the time of publication. Events and decisions are unfolding rapidly as 
we pen this introductory chapter, especially involving legal cases against 
the media and other civil society actors, as well as developments in the 
Rakhine and Rohingya crisis. But we must at some point stop updating 
and acknowledge that this work, like all works, is partial. We offer this 
volume as a panoramic snapshot of the Myanmar media landscape  
at this point in time, with a level of detail and depth useful as a baseline 
for building comparative research around the many themes raised. We 
discuss Myanmar media scholarship in greater detail in the Epilogue.

A significant limitation facing us is that there are few media scholars 
focused on Myanmar. The country’s isolation during military rule had 
a direct impact on the kinds of research scholars were permitted to 
undertake, which has resulted in limited academic analysis of media. The  
academic literature that does exist is scattered and piecemeal. Information 
on ownership and cross-ownership of media, as well as informal 
agreements between parties that have characterized the media sector in 
the country, are difficult to come by. Myanmar journalists acknowledge 
that writing about media ownership brings with it the risk of criminal 

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   43 8/4/19   10:29 am



44 Brooten, McElhone and Venkiteswaran

defamation (Human Rights Watch 2016). As a result, literature on the 
subject is sparse, even in print media. In-depth analyses in English 
of Myanmar-language media are also rare. This volume is the first in  
English to bring together empirical and theoretical contributions by 
scholars on different aspects of Myanmar media. These are compli-
mented by more descriptive pieces by experienced media professionals 
and reform advocates, whose work helps fill the gaps in the academic 
literature and provides context. Several chapters are collaborative  
efforts by academics and practitioners. Despite the political opening, 
there were interviewees — both local and foreign — who were 
reluctant to share information on the record, in order not to jeopardize 
relationships, including with donors or organizations working in the 
area, as well as out of a fear of reprisals. This is an indication that 
while legislative change may be possible in the short term, the deeper 
cultural patterns, such as the culture of fear around speaking openly, 
will take more time to overcome.

The main purpose of this volume is to document and theorize the 
changes occurring since the political opening. But, more importantly, the 
intention is to spark conversations between academics, policymakers and 
media practitioners and to provide a historical foundation for reflections 
on the media landscape of Myanmar today and for the future. After 
decades of forced silence on topics of vital importance, Myanmar media 
now offer platforms for greater discussion and engagement, yet they are 
also being used for repressive purposes. This volume amply illustrates 
that, while media act as agents of change, and are themselves affected 
by change, they can also act as agents of restraint, holding officials to 
account, keeping an eye out for corruption. And, as agents of stability, 
some media, such as Myanmar’s state-run outlets, are maintaining the 
status quo rather than promoting a structural or cultural transition away 
from business-as-usual. This volume explores all of the phenomena in 
action during this current period of transition.

Notes

 1. The ICC has begun a preliminary examination of the forced displacement 
of the Rohingya and the international mission’s findings on gross human 
rights violations. The UN Human Rights Council passed a resolution on 
27 September 2018 to create an independent mechanism to collect evidence 
of alleged crimes committed against the Rohingya. See Keaten (2018). 

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   44 8/4/19   10:29 am



Myanmar Media Historically and the Challenges of Transition 45

 2. Generation Wave is a high-profile political activist youth group.
 3. Maung Saunghkha was at the time founding director of the Research Team 

on the Telecommunications Law and is now the founding director of the 
free expression non-governmental organization Athan.

 4. Ko Ni was also responsible for helping the NLD identify the new position 
of State Counsellor for Aung San Suu Kyi, who is barred by the constitution 
from becoming president (Beech 2017). 

 5. After it was declared illegal, the Committee for the Protection of Nationality 
and Religion (Ma Ba Tha) changed its name to the Buddha Dhamma 
Charity Foundation and continued its operations.

 6. The members of Burma News International (BNI), who represent ethnic 
identities, produce content in Myanmar and their own languages, as well 
as in English. See https://www.bnionline.net.

 7. The Indian Mutiny of 1957–58 was one of the biggest, but unsuccessful, 
uprisings organized by the sepoys (soldiers) against the British East India 
Company.

 8. The paper shut down when the British annexed Upper Burma in 1885.
 9. The names of Rangoon, Moulmein and Bassein were changed in 1989 

along with the change in the country’s name. They are now referred to 
as Yangon, Mawlamyine and Pathein, respectively. 

10. Despite the country’s historically high literacy rate, in 1987 the previously 
reported literacy rate of over 78 per cent was suddenly reduced to 18.7 
per cent, ostensibly so that Burma could meet the strict requirements to be 
considered for least developed country (LDC) status at the United Nations 
(Smith 1991).

11. The BBS was renamed Myanmar Radio and Television (MRTV) in 1997.
12. Zayar Thaw was imprisoned for three years in 2008 for founding the  

youth organization Generation Wave in the wake of the 2007 uprising 
known as the Saffron Revolution.

13. The text of the law is available at http://www.wipo.int/edocs/lexdocs/
laws/en/mm/mm012en.pdf.

14. Since the political opening, Shwe Mann has been seen as an ally of Aung 
San Suu Kyi, especially after he was removed as USDP party chairman 
before the 2015 elections (BBC 2015).

15. Forever Group was established in 1996 as a graphics training centre and 
collaborated with the Information Ministry on e-learning and e-book 
initiatives beginning in the early 2000s (Mizzima 2016). Its founder and 
CEO, Win Maw, is known to be close to the former information minister 
Kyaw Hsan, who was reportedly also a shareholder of the company  
(Foster 2013). The owner of Shwe Than Lwin, Kyaw Win, is known  
to be close to the former president Thein Sein and the military (Foster  
2013). 

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   45 8/4/19   10:29 am



46 Brooten, McElhone and Venkiteswaran

16. Ye Naing Win was arrested after his father Khin Nyunt was ousted 
from power in 2004. In the 1990s, Ye Naing Wing was made director of 
the country’s first internet provider, Bagan Cyber Tech, which was later  
renamed Myanmar Teleport. 

17. Interview with Sonny Swe, 13 July 2018 in Yangon.

References

Abbott, J.P. 2011. “Cacophony or Empowerment? Analysing the Impact of 
New Information Communication Technologies and New Social Media 
in Southeast Asia”. Journal of Current Southeast Asian Affairs 30 (4): 3–31. 

AGIPP (Alliance for Gender Inclusion in the Peace Process). 2017. Analysis 
of Myanmar’s Second Union Peace Conference – 21st Century Panglong from 
a Gender Perspective by Alliance for Gender Inclusion in the Peace Process  
(AGIPP). https://www.agipp.org/sites/agipp.org/files/agipp_upc_analysis_
paper.pdf. 

Allott, A. 1993. Inked Over, Ripped Out: Burmese Storytellers and the Censors. New 
York: PEN American Center.

———. 1994. “Burmese Ways”. Index on Censorship 23 (3): 87–105.
———. 2001. “Burma: Popular Culture, Zargana (Maung Thura) and Other 

Comedians”. In Censorship: A World Encyclopedia, edited by D. Jones, p. 387.  
London: Routledge.

ALTSEAN Burma. 2007. “Saffron Revolution: Update”. 15 October 2007. http://
www.altsean.org/Docs/PDF%20Format/Thematic%20Briefers/Saffron%20
Revolution%20-%20Update.pdf.

AP. 1999. “Myanmar’s Rat-Infested Cinemas Seek Salvation in Private Hands”. 
Utusan Online, 26 February 1999. http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.
asp?y=1999&dt=0226&pub=Utusan_Express&sec=Features&pg=fe_05.htm. 

ARTICLE 19. 2016. “Myanmar: Journalist Investigating Illegal Logging Killed”.  
14 December 2016. https://www.article19.org/resources.php/resource/38596/
en/myanmar:-journalist-investigating-illegal-logging-killed.

ATHAN. 2018. “The Number of Cases under the Telecommunications Law Rises  
to 48 after the Amendment”. Press statement, 9 September 2018.

Aung Din. 2011. “Partial List of Cronies Who Provide Political and Financial 
Support for Burma’s Ruling Regime”. US Campaign for Burma, June 2011. 
http://www.burmapartnership.org/wp-content/uploads/2011/06/The-
Regime_s-Cronies-List-June-27_-2011_-Final.pdf.

Aung Ko Oo. 2017. “Myanmar Now Chief Editor Swe Win Appears before Court 
for the Third Time”. Mizzima, 22 August 2017. http://www.mizzima.com/
news-domestic/myanmar-now-chief-editor-swe-win-appears-court-third-time.

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   46 8/4/19   10:29 am



Myanmar Media Historically and the Challenges of Transition 47

Aung Kyaw Nyunt. 2016. “Ministry Puts Mobile Penetration at 90 Percent”. 
Myanmar Times, 19 July 2016. https://www.mmtimes.com/business/
technology/21466-ministry-puts-mobile-penetration-at-90-percent.html.

Aung Min. 2012. “The Story of Myanmar Documentary Film”. https://www.
guggenheim.org/blogs/map/the-story-of-myanmar-documentary-film. 

Bailey, O., B. Cammaerts, and N. Carpentier. 2008. Understanding Alternative 
Media. Maidenhead: McGraw Hill/OUP.

BBC. 2013. “My Business: Running a Newspaper in Burma”. 4 September 2013. 
http://www.bbc.com/news/business-23901922.

———. 2015. “Aung San Suu Kyi Hails Shwe Mann as an ‘Ally’”. 18 August 
2015. http://www.bbc.com/news/world-asia-33974550.

Beech, H. 2017. “The Murder of an Honorable Lawyer in Myanmar”. New 
Yorker, 7 March 2017. https://www.newyorker.com/news/news-desk/the-
murder-of-an-honorable-lawyer-in-myanmar.

Brooten, L. 2003. Global Communications, Local Conceptions: Human Rights and 
the Politics of Communication among the Burmese Opposition-in-exile. PhD 
dissertation, College of Communication, Ohio University.

———. 2008a. “Burmese Political Cartoons and the Transnational Public Sphere 
in Times of Crisis”. International Journal of Comic Art 10 (2): 254–81.

———. 2008b. “ ‘Media as Our Mirror’: Indigenous Media in Burma (Myanmar)”. 
In Global Indigenous Media: Cultures, Practices and Politics, edited by P. Wilson 
and M. Stewart, pp. 111–27. Duke University Press.

———. 2011a. “Media, Militarization and Human Rights: Comparing Media 
Reform in the Philippines and Burma”. Communication, Culture & Critique 
4 (3): 312–32.

———. 2011b. “Independent Media of (Burma/Myanmar)”. In Sage Encyclopedia 
of Social Movement Media, edited by John D.H. Downing, pp. 242–46. 
Thousand Hills, CA: Sage.

Brooten, L., and Y. Verbruggen. 2017. “Producing the News: Reporting on 
Myanmar’s Rohingya Crisis”. Journal of Contemporary Asia 47 (3). https://
doi.org/10.1080/00472336.2017.1303078.

Buncombe, A., and E. Htusan. 2012. “Burma’s Film-lovers Celebrate a Titanic 
Taste of Freedom”. The Independent, 17 August 2012. http://www.independent.
co.uk/news/world/asia/burma-s-film-lovers-celebrate-a-titanic-taste-of-
freedom-8057198.html.

Burrett, T. 2017. “Mixed Signals: Democratization and the Myanmar Media”. 
Politics and Governance 5 (2): 41–58.

Carothers, T. 2002. “The End of the Transition Paradigm”. Journal of Democracy 
13 (1): 5–21.

Cheesman, N. 2017. “How in Myanmar ‘National Races’ Came to Surpass 
Citizenship and Exclude Rohingya”. Journal of Contemporary Asia 47 (3): 
461–83. https://doi.org/10.1080/00472336.2017.1297476.

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   47 8/4/19   10:29 am



48 Brooten, McElhone and Venkiteswaran

Cho, V. 2008. “Burmese Celebrities Try to Help Survivors”. The Irrawaddy, 
31 May 2008. http://www.burmanet.org/news/2008/05/31/irrawaddy-
burmese-celebrities-try-to-help-survivors-violet-cho/.

Chon, G. 2001. “Waiting to be Wired”. Asiaweek, 20 July 2001. 
Chowdhury, M. 2008. “The Role of the Internet in Burma’s Saffron Revolution”. 

Berkman Center Research Publication no. 2008-08. The Berkman Center for 
Internet & Society at Harvard University. 

CPJ (Committee to Protect Journalists). 2015. “10 Most Censored Countries”. 
https://cpj.org/2015/04/10-most-censored-countries.php.

Crispin, S. 2018. “Threats, Arrests, and Access Denied as Myanmar Backtracks 
on Press Freedom”. Committee to Protect Journalists, 12 February 2018. 
http://cpj.org/blog/2018/02/threats-arrests-and-access-denied-as-myanmar-
backt.php.

Crouch, E. 2016. “Myanmar Was Off the Grid for Decades – Now it’s Catching 
Up Fast”. Techinasia, 19 January 2016. https://www.techinasia.com/myanmar-
internet-revolution-startups.

Curran, J. 2007. “Reinterpreting the Democratic Roles of the Media”. Brazilian 
Journalism Research 3 (1): 31–54.

Davis, A. 2017. “How Social Media Spurred Myanmar’s Latest Violence”. 
Institute for War and Peace Reporting, 12 September 2017. https://iwpr.
net/global-voices/how-social-media-spurred-myanmars-latest.

De, S. 2013. “Marginal Whites and the Great Uprising: A Case Study of the 
Bengal Presidency”. In Mutiny at the Margins: New Perspectives on the Indian 
Uprising of 1857, vol. 2, Britain and the Indian Uprising, edited by A. Major 
and C. Bates, pp. 165–81. Sage. 

Denby, K. 2012. “The Hip Hop Artist Who Dreams of Democracy. The Times, 
30 January 2012. https://www.thetimes.co.uk/article/the-hip-hop-activist-
who-dreams-of-democracy-g78576v28r7.

Department of Population. 2015. “The 2014 Myanmar Population and Housing 
Census. Highlights of the Main Results. Census Report Volume 2-A”. 
Ministry of Immigration and Population, May 2015. http://myanmar.unfpa.
org/sites/default/files/pub-pdf/Census%20Highlights%20Report%20-%20
ENGLISH%20%281%29.pdf. 

Dickinson, E. 2017. “As Mistrust Grows amid the Rohingya Crisis, Myanmar 
Tightens Restrictions on Foreign Media”. The Splice Newsroom, 21 December 
2017. http://www.thesplicenewsroom.com/myanmar-crackdown-press-
freedom-foreign-media/.

Downing, J. 2015. “Fourth Estate Feels the Pinch”. Frontier Myanmar, 19 November 
2015. https://frontiermyanmar.net/en/features/fourth-estate-feels-the-pinch. 

Downing, J.D.H. 2001. Radical Media: Rebellious Communication and Social 
Movements. Thousand Oaks: Sage.

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   48 8/4/19   10:29 am



Myanmar Media Historically and the Challenges of Transition 49

———, ed. 2011. Sage Encyclopedia of Social Movement Media. Thousand Hills, 
CA: Sage.

Dunant, B., and Su Myat Mon. 2018. “Yangon Youth Protestors Demand the 
Release of Jailed Reuters Journalists”. Frontier Myanmar, 16 September 2018.  
https://frontiermyanmar.net/en/yangon-youth-protestors-demand-the-
release-of-jailed-reuters-journalists.

Facebook. 2018. “Removing Myanmar Military Officials from Facebook”. Facebook 
Newsroom, 27 August 2018. http://newsroom.fb.com/news/2018/08/
removing-myanmar-officials/.

Fink, C. 2001. Living Silence: Burma under Military Rule. London: Zed Books.
Flew, T., P. Iosifidis, and J. Steemers. 2016. Global Media and National Policies: 

The Return of the State. Palgrave Macmillan UK.
Ford, M., M. Gillan, and Htwe Htwe Thein. 2016. “From Cronyism to Oligarchy? 

Privatisation and Business Elites in Myanmar”. Journal of Contemporary 
Asia 46 (1): 18–41.

Foster, M. 2013. The Business of Media in Myanmar. Internews. 
Freemuse. 2011. “Generation Wave (Burma/Myanmar)”. 11 February 2011. http:// 

freemuse.org/freemuseArchives/freerip/freemuse.org/sw39821.html.
Frontier Myanmar. 2016. “On Confirmation Bias”. 1 December 2016. https://

frontiermyanmar.net/en/on-confirmation-bias.
Gan, S., J. Gomez, and U. Johannen. 2004. Asian Cyberactivism: Freedom of 

Expression and Media Censorship. Friedrich Naumann Foundation.
Gartner, U. 2011. “Education in Myanmar: A Concise Abstract of Educational 

Policy”. Southeast Asian Studies, University of Passau. http://www.phil.
unipassau.de/fileadmin/dokumente/lehrstuehle/korff/pdf/publications/
Education_in_Myanmar_WP15.pdf.

Gleeson, S. 2017. “The Muzzling of the Myanmar Times”. Frontier Myanmar, 
27 February 2017. https://frontiermyanmar.net/en/the-muzzling-of-the-
myanmar-times.

Guyon, R. 1992. “Violent Repression in Burma: Human Rights and the Global 
Response”. Pacific Law Journal 10 (2): 410–59. https://escholarship.org/content/ 
qt05k6p059/qt05k6p059.pdf.

Hallin, D.C., and P. Mancini. 2004. Comparing Media Systems: Three Models of 
Media and Politics. Cambridge: Cambridge University Press.

———, eds. 2012. Comparing Media Systems beyond the Western World. Cambridge: 
Cambridge University Press.

Harris, M. 2013. Burma: Freedom of Expression in Transition. Index on Censorship,  
15 July 2013. https://www.indexoncensorship.org/wp-content/uploads/ 
2013/07/Burma-Freedom-of-Expression-in-Transition.pdf.

Heijmans, P. 2017. “The Unprecedented Explosion of Smartphones in Myanmar”. 
Bloomberg Businessweek, 11 July 2017. https://www.bloomberg.com/news/

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   49 8/4/19   10:29 am



50 Brooten, McElhone and Venkiteswaran

features/2017-07-10/the-unprecedented-explosion-of-smartphones-in-
myanmar.

Heryanto, A. 2008. Popular Culture in Indonesia: Fluid Identities in Post-authoritarian 
Politics. London: Routledge.

Hindstrom, H. 2015. “Myanmar’s Punk Rockers Challenge Anti-Muslim 
Rhetoric”. Al-Jazeera, 3 November 2015. http://www.aljazeera.com/
indepth/features/2015/10/myanmar-punk-rockers-challenge-anti-muslim-
rhetoric-151028102356467.html.

Horsey, R. 2017. “Myanmar’s Peace Conference Leaves Talks on Uncertain Path”. 
Nikkei Asian Review, 31 May 2017. https://asia.nikkei.com/Viewpoints/
Richard-Horsey/Myanmar-s-peace-conference-leaves-talks-on-uncertain-
path?page=2.

Hpraw Pan Lee. 2017. “Punk Band Apologizes to Ma Ba Tha for Posting 
Facebook Photos Allegedly Insulting Buddhism”. Mizzima, 30 March 2017. 
http://www.mizzima.com/news-domestic/punk-band-apologizes-ma-ba-tha-
posting-facebook-photos-allegedly-insulting-buddhism.

Hudson-Rodd, N. 2008. “‘Not a Rice-Eating Robot’: Freedom to Speak in 
Burma”. In Political Regimes and the Media in Asia, edited by K. Sen and 
T. Lee, pp. 85–105. London: Routledge.

Human Rights Council. 2018. “Report of the Independent International Fact-
Finding Mission on Myanmar”. A/HRC/39/64. http://www.ohchr.org/
Documents/HRBodies/.../FFM-Myanmar/A_HRC_39_64.pdf. 

Human Rights Watch. 2009. Burma’s Forgotten Prisoners. 
———. 2016. “They Can Arrest You Any Time”: The Criminalization of Peaceful 

Expression in Burma. https://www.hrw.org/sites/default/files/report_pdf/
burma0616web.pdf.

IMS (International Media Support). 2012. An Assessment of Media Development 
Challenges and Opportunities in Myanmar: Change is in the Air. https://www.
mediasupport.org/wp-content/uploads/2012/11/ims-change-myanmar-2012.
pdf.

Internet in Myanmar. 2016. “Internet Service Providers Overview in Myanmar”. 
https://www.internetinmyanmar.com/isp-overview-myanmar/.

———. 2017. “Internet Users in Myanmar Increased by 97% in 1 year, 70% 
Are Mobile Users”. https://www.internetinmyanmar.com/internet-users-
myanmar-2017/.

The Irrawaddy. 2008. “From Rock to Romance”. December 2008, vol. 16 (12). 
http://www2.irrawaddy.com/article.php?art_id=14749&page=1.

———. 2016. “Burma’s Media Landscape through the Years”. 4 May 2016. 
https://www.irrawaddy.com/news/burma/burmas-media-landscape-
through-the-years.html (accessed 9 March 2017).

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   50 8/4/19   10:29 am



Myanmar Media Historically and the Challenges of Transition 51

Keane, J. 2015. “Mediated Despotism — A World beyond Democracy”. In Media 
and Politics in New Democracies: Europe in a Comparative Perspective, edited 
by J. Zielonka, pp. 248–61. New York: Oxford University Press.

Keaten, J. 2018. “UN Human Rights Body Creates Team to Document Myanmar 
Abuses”. Washington Post, 27 September 2018. https://www.washingtonpost.
com/world/asia_pacific/un-rights-body-sets-up-new-team-to-document-
myanmar-crimes/2018/09/27/76b3fc6c-c265-11e8-9451-e878f96be19b_story.
html?utm_term=.7606408bd4e6.

Kipgen, N. 2017. “The Continuing Challenges of Myanmar’s Peace Process”. 
The Diplomat, 6 June 2017. http://thediplomat.com/2017/06/the-continuing-
challenges-of-myanmars-peace-process/.

Klein, E. 2018. “Mark Zuckerberg on Facebook’s Hardest Year, and What Comes 
Next”. The Ezra Klein Show, 2 April 2018. https://art19.com/shows/the-
ezra-klein-show/episodes/0d5f503d-80d0-4e98-aa08-d29599957459.

Kumar, K. 2006. “International Assistance to Promote Independent Media in 
Transition and Post-conflict Societies”. Democratization 13 (4): 652–67.

Kumar, M. 2014. Media in an Authoritarian State: A Study of Myanmar. New 
Delhi: Atlantic.

Lall, M. 2016. Understanding Reform in Myanmar: People and Society in the Wake 
of Military Rule. London: Hurst.

Larkin, E. 2003. “The Self-Conscious Censor: Censorship in Burma under the 
British, 1900–1939”. Journal of Burma Studies 3:64–101.

Lee, R. 2016. “The Dark Side of Liberalization: How Myanmar’s Political and 
Media Freedoms Are Being Used to Limit Muslim Rights”. Islam and 
Christian-Muslims Relations 27 (2): 195–211.

Leehey, J. 1997. “Message in a Bottle: A Gallery of Social/Political Cartoons 
from Burma”. Southeast Asian Journal of Social Science 25 (1): 151–66.

———. 2005. “Writing in a Crazy Way: Literary Life in Contemporary  
Urban Burma. In Burma at the Turn of the Twenty-first Century, edited by 
M. Skidmore, pp. 175–205. Honolulu: University of Hawai‘i Press

Lent, J. 1995. Asian Popular Culture. Boulder, CO: Westview Press. 
Lim, David C.L. 2012. “Introduction: Southeast Asian Film as a Site of Cultural 

Interpretation and Social Intervention”. In Film in Contemporary Southeast 
Asia: Cultural Interpretation and Social Intervention, edited by David C.L. Lim  
and H. Yamamoto. Routledge.

Lintner, B. 1989. Outrage: Burma’s Struggle for Democracy. Hong Kong: Review 
Publishing.

———. 2001. “Burma: Denial of Access”. In The Right to Know: Access to 
Information in Southeast Asia, edited by S. Coronel. Philippine Center for 
Investigative Journalism.

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   51 8/4/19   10:29 am



52 Brooten, McElhone and Venkiteswaran

———. 2017. “Book Review: Myanmar’s Enemy Within: Buddhist Violence 
and the Making of the Muslim ‘Other’”. The Irrawaddy, 4 September 2017. 
https://www.irrawaddy.com/culture/books/myanmars-enemy-within-
buddhist-violence-making-muslim.html.

McCargo, D. 2003. Media and Politics in Pacific Asia. London: Routledge.
———. 2012. “Partisan Polyvalence: Characterizing the Political Role of Asian 

Media”. In Comparing Media Systems beyond the Western World, edited by D.C. 
Hallin and P. Mancini, pp. 201–23. Cambridge: Cambridge University Press.

McDaniel, D. 2002. Electronic Tigers of Southeast Asia: The Politics of Media, 
Technology and National Development. Ames: Iowa State University Press.

Media Development Investment Fund. 2018. An Unfavorable Business: Running 
Local Media in Myanmar’s Ethnic States and Region. New York: MDIF.

Menendez, J., and K. Hodgson. 2013. “Burma: Moustache Brothers Keep on 
Telling Jokes”. BBC Magazine, 5 January 2013. http://www.bbc.com/news/
magazine-20528893.

Meston, A. 2013. “Dr Than Htut Aung, 2013 Golden Pen Laureate – Biography”. 
WAN-IFRA. http://www.wan-ifra.org/articles/2013/06/03/dr-than-htut-
aung-2013-golden-pen-laureate-biography.

Milton, A. 2001. “Bound But Not Gagged: Media Reform in Democratic 
Transitions. Comparative Political Studies 34 (5): 493–526.

Min Aung Htoo Nai. 2017. “‘Talks Did Not Become Reality’: UPJDC Secretary 
Bemoans Lack of Progress in Peace Process”. Mon News Agency/Burma 
News International, 31 August 2017. http://www.bnionline.net/news/
mon-state/item/3441-talks-did-not-become-reality-upjdc-secretary-bemoans-
lack-of-progress-in-peace-process.html.

Mizzima. 2014. “Tycoon U Thein Tun Buys Majority Share in The Myanmar 
Times”. 3 March 2014. http://archive-3.mizzima.com/mizzima-news/
media/item/10959-tycoon-u-thein-tun-buys-majority-share-the-myanmar-
times/10959-tycoon-u-thein-tun-buys-majority-share-the-myanmar-times.

———. 2016. “Forever Group Signs New Deal with Thaicom Satellite”. 6 April 
2016. http://www.mizzima.com/business-domestic/forever-group-signs-
new-deal-thaicom-satellite.

Mozur, P. 2018. “A Genocide Incited on Facebook, with Posts from Myanmar’s 
Military”. New York Times, 15 October 2018 <https://www.nytimes.
com/2018/10/15/technology/myanmar-facebook-genocide.html>.

Mratt Kyaw Thu. 2017. “‘That Guy Should Be Killed’: Escaping a Mob 
in Maungdaw”. Frontier Myanmar, 11 September 2017. https://
frontiermyanmar.net/en/that-guy-should-be-killed-escaping-mob-
maungdaw#.WbYYcFtmPQw.twitter.

Myanmar Institute for Democracy (MID). 2017. Interim Report on Coverage of 
Myanmar Media on Rakhine Conflict, 12 October 2017. https://www.dropbox.
com/s/75xxsitut08bn89/Rakhine%20Report.pdf?dl=0. 

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   52 8/4/19   10:29 am



Myanmar Media Historically and the Challenges of Transition 53

Nandar Aung. 2017. “Myanmar’s Biggest Movie Screen on the Way”. Myanmar 
Times, 15 March 2017. https://www.mmtimes.com/lifestyle/25339-myanmar-
s-biggest-movie-screen-on-the-way.html.

Nay Thwin. 2010. “Journals Suspended for Suu Kyi Coverage”. Democratic 
Voice of Burma, 22 November 2010. http://www.dvb.no/news/journals-
suspended-for-suu-kyi-coverage/12986.

Neumann, L. 2002. “Special Report: Burma under Pressure”. Committee to 
Protect Journalists. https://cpj.org/reports/2002/02/burma-feb02.php.

Nwe Nwe Aye. 2012. “Role of the Media in Myanmar: Can It Be a Watchdog for 
Corruption?” In Myanmar’s Transition: Opening, Obstacles, and Opportunities, 
edited by N. Cheeseman, M. Skidmore, and T. Wilson, pp. 186–203. 
Singapore: Institute of Southeast Asian Studies.

OpenNet Initiative. 2005. Internet Filtering in Burma – A Country Study. October 
2005. https://opennet.net/studies/burma.

PEN Myanmar. 2016. November 2016 Scorecard Assessing Freedom of Expression 
in Myanmar. https://pen.org/sites/default/files/PEN%20Myanmar%20
-%20Freedom%20of%20Expression%20Scorecard%20-%20December%202016. 
pdf. 

———. 2017. Scorecard Assessing Freedom of Expression in Myanmar. https://pen.
org/wp-content/uploads/2017/05/May-2017-Scorecard-English.pdf.

———. 2018. Scorecard Assessing Freedom of Expression in Myanmar. https://
pen.org/wp-content/uploads/2018/05/Freedom-of-Expression-Scorecard-
1May2018-FINAL-laid-out.pdf.

Phandeeyar, MIDO, et al. 2018. “Myanmar – Open Letter to Mark Zuckerberg”. 
5 April 2018. Available at https://drive.google.com/file/d/1Rs02G96Y9w5
dpX0Vf1LjWp6B9mp32VY-/view.

Price, M., and P. Krug. 2000. The Enabling Environment for Free and Independent 
Media. Programme in Comparative Media Law & Policy, Oxford University.

Price, M. E. 2009. “Media Transitions in the Rear-View Mirror: Some Reflections”. 
International Journal of Politics, Culture, and Society 22 (4): 485–496.

Powers, M. 2016. “NGO Publicity and Reinforcing Path Dependencies: Explaining 
the Persistence of Media-Centered Publicity Strategies”. International Journal 
of Press/Politics 21 (4): 490–507.

“Regulations for Internet Users Issued”. 2000. TV Myanmar (from BBC Summary 
of World Broadcasts), 20 January 2000. Available at http://archive.hrea.
org/lists/huridocs-tech/markup/msg00416.html.

Reporters Without Borders. 2010a. “Burmese Media Combating Censorship”. 
22 December 2010. https://rsf.org/en/reports/burmese-media-combating-
censorship.

———. 2010b. “Japanese Journalist and Two Burmese Journalists Freed”.  
10 November 2010. https://rsf.org/en/news/japanese-journalist-and-two-
burmese-journalists-freed. 

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   53 8/4/19   10:29 am



54 Brooten, McElhone and Venkiteswaran

Reuters. 2017. “Myanmar Awards Fourth Telecoms License as Mobile Market 
Heats Up”. 12 January 2017. http://www.reuters.com/article/myanmar-
telecoms-idUSL4N1F24KI.

RFA (Radio Free Asia). 2017. “Prominent Myanmar Journalist Released on Bail 
until Trial on Defamation Charges”. 31 July 2017. http://www.rfa.org/
english/news/myanmar/prominent-myanmar-journalist-released-on-bail-
until-trial-on-defamation-charges-07312017161821.html.

Rogers, B. 2012. Burma: A Nation at the Crossroads. London: Rider Books.
Roudakova, N. 2012. “Comparing Processes: Media, ‘Transitions’, and Historical 

Change”. In Comparing Media Systems beyond the Western World, edited by 
D.C. Hallin and P. Mancini, pp. 246–77. Cambridge: Cambridge University 
Press.

Samarajiva, R. 2016. “Telecom is Biggest Attractor of FDI in Myanmar”.  
25 December 2016. LIRNEasia. http://lirneasia.net/2016/12/telecom-is-
biggest-attractor-of-fdi-in-myanmar/.

San San May. 2016. “Early Newspapers in Burma”. Southeast Asia Library Group 
Newsletter, no. 48 (December). http://www.sealg.org/pdf/newsletter2016 pdf.

San Yamin Aung. 2017. “Journalists Weigh in on Front Page Omission of U Ko 
Ni’s Death in State Media”. The Irrawaddy, 1 February 2017. https://www.
irrawaddy.com/news/burma/journalists-weigh-in-on-front-page-omission-
of-u-ko-nis-death-in-state-media.html.

———. 2018. “Still No Date for Release of Census Findings on Ethnic Populations”. 
The Irrawaddy, 21 February 2018. https://www.irrawaddy.com/news/burma/
still-no-date-release-census-findings-ethnic-populations.html.

Sandar Lwin. 2013. “Daily Papers Make Debut”. Myanmar Times, 8 April 2013. 
https://www.mmtimes.com/national-news/6396-daily-papers-finally-make-
debut.html.

Schlaefli, S. 2016. “We’re Much More Than Just a Film School”. Myanmar Times, 
25 November 2016. https://www.mmtimes.com/lifestyle/23888-we-re-much-
more-than-just-a-film-school.html.

SEAPA. 2011. “Burma – Restraint and Punishment during Election Year”. SEAPA 
Annual Press Freedom Reports. Thailand. 

Segura, M., and S. Waisbord. 2016. Media Movements: Civil Society and Media 
Policy Reform in Latin America. London: Zed Books.

Sen, K. 2002. “Indonesia: Media and the End of Authoritarian Rule”. In Media 
Reform: Democratizing the Media, Democratizing the State, edited by M.E. 
Price, B. Rozumilowicz, and S. Verhulst, pp. 69–88. London: Routledge.

———. 2011. “Re-forming Media in Indonesia’s Transition to Democracy. In 
Politics and Media in Twenty-first Century Indonesia: Decade of Democracy, 
edited by K. Sen and D.T. Hill, pp. 1–10. Routledge.

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   54 8/4/19   10:29 am



Myanmar Media Historically and the Challenges of Transition 55

Shoon Naing and Aye Min Thant. 2018. “Myanmar Court Jails Reuters Reporters 
for Seven Years in Landmark Secrets Case”. Reuters. https://www.reuters.
com/article/us-myanmar-journalists/myanmar-court-jails-reuters-reporters-
for-seven-years-in-landmark-secrets-case-idUSKCN1LJ09E.

Siebert, F.S., T. Peterson, and W. Schramm. 1956. Four Theories of the Press. 
Urbana: University of Illinois Press. 

Siriyuvasak, U. 2005. “People’s Media and Communication Rights in Indonesia 
and the Philippines”. Inter-Asia Cultural Studies 6 (2): 245–63.

Sithu Aung Myint. 2018. “Crafting a Case to Secure a Conviction”. Frontier 
Myanmar, 16 September 2018. https://frontiermyanmar.net/en/crafting-a-
case-to-secure-a-conviction.

Smith, M. 1991. State of Fear: Censorship in Burma (Myanmar). London: ARTICLE 19.
———. 1992. “Confronting Fear with Laughter”. Index on Censorship 21 (1): 8–10.
———. 1994. Ethnic Groups in Burma: Development, Democracy and Human Rights. 

No. 8 in ASI’s Human Rights Series. London: Anti-Slavery International.
Song, S. 2013. “Internet in Myanmar Remains Slow, Unstable, and Affordable 

to Less than 1% of the Population”. International Business Times, 9 April 
2013. http://www.ibtimes.com/internet-myanmar-remains-slow-unstable-
affordable-less-1-population-1402463.

Straits Times. 2017. “Faced with Ban, Myanmar Hardline Ma Ba Tha Monks 
Change Name”. 28 May 2017. http://www.straitstimes.com/asia/se-asia/
faced-with-ban-myanmar-hardline-ma-ba-tha-monks-change-name.

Tapsell, R. 2015. “Indonesia’s Media Oligarchy and the ‘Jokowi Phenomenon’”.  
Indonesia 99: 29–50.

Thant Sin. 2017. “U Ko Ni, Respected Legal Adviser of Myanmar’s Ruling Party, 
Assassinated”. Global Voices, 1 February 2017. globalvoices.org/2017/02/01/
u-ko-ni-respected-legal-adviser-of-myanmars-ruling-party-assassinated 
(accessed 3 February 2017).

Tharapi Than. 2011. “Understanding Prostitutes and Prostitution in Democratic 
Burma, 1942–62”. South East Asia Research 19 (3): 537–65. 

Trautwein, C. 2015. “Myanmar Named Fourth-fastest-growing Mobile Market 
in the World by Ericsson”. Myanmar Times, 20 November 2015. http://
www.mmtimes.com/index.php/business/technology/17727-myanmar-
named-fourth-fastest-growing-mobile-market-in-the-world-by-ericsson. 
html.

U Thaung. 1995. A Journalist, a General and an Army in Burma. Bangkok: White 
Lotus.

UNESCO and International Media Support. 2016. Assessment of Media Development 
in Myanmar: Based on UNESCO’s Media Development Indicators. Bangkok: 
UNESCO; Copenhagen: International Media Support. 

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   55 8/4/19   10:29 am



56 Brooten, McElhone and Venkiteswaran

United Nations. 2008. “Cyclone Nargis OCHA Situation Report No. 27”. 4 June 
2008. UN Office for the Coordination of Humanitarian Affairs. http://
ochaonline.un.org/OchaLinkClick.aspx?link=ocha&docId=1090625.

Villeneuve, N. 2007. “Evasion Tactics”. Index on Censorship (magazine) 4:71–85.
VOA. 2013. “International Writers Converge in Rangoon for Literature Festival”. 

4 February 2013. https://www.voanews.com/a/international_writers_
converge_on_rangoon_for_literature_festival_irrawaddy_literary/1596985.
html.

Voltmer, K. 2013. The Media in Transitional Democracies. Cambridge: Polity.
———. 2015. “Converging and Diverging Pathways of Media Transformation”. 

In Media and Politics in New Democracies: Europe in a Comparative Perspective, 
edited by J. Zielonka, pp. 217–30. New York: Oxford University Press.

Wade, F. 2017. Myanmar’s Enemy Within: Buddhist Violence and the Making of 
Muslim ‘Other’. London: Zed Books.

Weiss, M. 2012. “Politics in Cyberspace: New Media in Malaysia”. fesmedia Asia 
series. Friedrich-Ebert-Stiftung.

Zarni Mann. 2013. “Recalling Monk Beatings That Sparked the Saffron Revolution”. 
The Irrawaddy, 6 September 2013. https://www.irrawaddy.com/news/burma/
recalling-monk-beatings-that-sparked-the-saffron-revolution.html.

Zarny Win. 2001. “Junta Allows New Email Accounts”. The Irrawaddy, 17 
September 2001. http://www2.irrawaddy.com/print_article.php?art_id=3464.

Zielonka, J. 2015. “Introduction: Fragile Democracy, Volatile Politics, and the 
Quest for a Free Media”. In Media and Politics in New Democracies: Europe 
in a Comparative Perspective, edited by J. Zielonka, pp. 1–21. New York: 
Oxford University Press.

Zon Pan Pwint. 2016. “Vanishing Act: Myanmar’s Lost Movie Palaces”. Myanmar 
Times, 4 March 2016. http://www.mmtimes.com/index.php/lifestyle/19303-
vanishing-act-myanmar-s-lost-movie-palaces.html.

01 ch1-MyanmarMediaIT-5P.indd   56 8/4/19   10:29 am




